2 3 4 5 6 7 8 9 10

Friday, February 13, 2015

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္း






...(၁၉၁၅) ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၁၃)ရက္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၇၆ ခုႏွစ္၊
တေပါင္းလဆန္း ၁ ရက္ေန႔၊ စေနေန႔တြင္ မေကြးခရိုင္၊ နတ္ေမာက္ၿမိဳ႕တြင္ ဖြားျမင္သည္။

...မိဘမွာ အမိန္႔ေတာ္ရေရွ႕ေန ဦးဖာ၊ ေဒၚစုတို႔ျဖစ္သည္။ အသက္ ခုႏွစ္နစ္အရြယ္တြင္ နတ္ေမာက္ၿမိဳ႕ ဆရာေတာ္ဦးေသာဘိတ ေက်ာင္းတြင္ ပညာသင္၍ အသက္ (၁၄)ႏွစ္အရြယ္တြင္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ အမ်ဳိးသား အထက္တန္းေက်ာင္းသို႔ ေျပာင္း၍ ၁၉၃၂ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၁၈ ႏွစ္တြင္ အထက္တန္းပညာကို ေအာင္ျမင္သည္။ ထိုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သို႔ေရာက္သည္။

၁၉၃၅ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္သမဂၢအမွဳေဆာင္ႏွင့္ သမဂၢမွ ထုတ္ေ၀ေသာ အိုးေ၀စာေစာင္ စာတည္း အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ၁၉၃၆-၃၇ ခုႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢ ဒုတိယဥကၠ႒ အျဖစ္ ေရႊးခ်ယ္တင္ေျမာက္ျခင္းခံရသည္။ ၁၉၃၇-၃၈ တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသား သမဂၢ ဒုတိယဥကၠ႒အျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမာက္ျခင္းခံရသည္။ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုး ဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသား သမဂၢဥကၠ႒ အျဖစ္မွ ထြက္၍ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးသို႔ ၀င္ေရာက္ၿပီး
အတြင္းေရးမွဴး အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္သည္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးျဖစ္ပြားလာရာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး နယ္ခ်ဲ႔ လက္ေအာက္ မွ လံုး၀လြတ္ေျမာက္ရမည္ဟူေသာ အဓိ႒ာန္ျဖင့္ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လတြင္ ျပည္ပသို႔ တိတ္တဆိတ္ ထြက္ခြာသြားၿပီးေနာက္ ျမန္မာျပည္ကို လြတ္လပ္ေရးရေစရမည္ဟု ကတိေပးေသာ ဂ်ပန္အစိုးရ၏ အကူအညီကိုယူကာ ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္ႏွင့္အတူ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၆ ရက္ တြင္ ယိုးဒယား (ထိုင္း)ႏိုင္ငံ၊ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕တြင္ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ကို ဖြဲ႔စည္းသည္။

Sunday, February 8, 2015

ယဥ္ေက်းေစလုိ

         ဗုဒၶပိဋကတ္ေတာ္တြင္ ဝိနယဟူေသာ စကားလုံးမွာ အဆုံးအမ၊ သာသနာ၊ စည္းကမ္း၊ အက်င့္ စသျဖင့္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို ႏုိင္ေလသည္။ စည္းကမ္းဟူသည္ ယဥ္ေက်းေစလိုေသာေၾကာင့္ ပညတ္ရေသာ ဥပေဒသပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဝိနယပိဋကကုိ ေလ့လာၾကည့္ပါက အဆုံးအမမ်ား၊ စည္းကမ္းမ်ား၊ က်င့္စဥ္ လမ္းညြန္္ခ်က္မ်ားကို ေတြ႔ႏုိင္ေပသည္။ ဝိနည္းေဒသနာေတာ္တြင္ဗုဒၶေခတ္ အိႏၵိယယဥ္ေက်းမႈမ်ားကိုသာ မကဘဲ လူေနမႈ အက်င့္စရိုက္မ်ားပါ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ေလသည္။ ထိုေခတ္က အက်င့္စရိုက္ သဘာဝ တရားမ်ားႏွင့္ လူသားတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈ အသြင္အျပင္ကို ထဲထဲဝင္ဝင္ သိလိုသူမ်ားသည္ ဝိနယေဒသနာကို ေလ့လာရေပမည္။ ဒီဃာဝုမင္းသား ဇာတ္လမ္းကဲ့သို႔ လိုက္နာက်င့္ၾကံဖြယ္ မွတ္သားစရာ ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို ဝိနယေဒသနာတြင္ေတြ႔ႏုိင္ေပသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ ထိုေခတ္က အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ လူသားအႏြယ္မွ ေပါင္းစည္းလာေသာ သံဃာ့ အဖြ႔ဲအစည္းႏွင့္ ဇာတ္အမ်ဳိးမ်ဳိး အသြင္သ႑ာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိေနေသာ လူသားတို႔ၾကား သဟဇာတက်က် ေနထိုင္တတ္ေစရန္၊ ယဥ္ေက်းေသာ လူ႔သားကမၻာ ၿဖစ္လာေစရန္ ဝိနယေဒသနာေတာ္ကို ျပ႒ာန္းေတာ္မူခဲ့သည္။
             အထက္တန္းက်ေသာ အဖြ႔ဲအစည္းတစ္ခုတြင္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင့္လက္ေတြ႔က်င့္ၾကံမႈမ်ားသည္ မျဖစ္မေန လိုအပ္လွေပသည္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏သံဃာ့အဖြ႔ဲအစည္းအတြက္ ဥပေဒဆိုသည္မွာ ဝိနယ သို႔မဟုတ္
The Monastic Code ပင္ ၿဖစ္ေလသည္။ ကိုယ္က်င့္သိကၡာ ျမင့္ျမတ္လာေစရန္ ကိုယ္က်င့္တရားဟူေသာ လိုက္နာဖြယ္ကို ပညတ္ရေလသည္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္သည္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို ယဥ္ေက်းေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ေဝဖန္ ကဲ့ရဲ့ အျပစ္တင္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ေစရန္ သို႔မဟုတ္ ပုတ္ခတ္ေလွာင္ေျပာင္ျခင္း မျပဳႏုိင္ေစရန္္ က်င့္စဥ္ဝိနယကို ပညတ္ရေလသည္။
              ဗုဒၶ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုတြင္ မၾကည္ညိဳေသးေသာသူမ်ား ၾကည္ညိဳလာေစရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခု ပါေလသည္။ ရွင္ေတာ္ဘုရားသည္ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းၾကား သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို အထင္ေသးအျမင္ေသးကဲ့ရဲ့ရႈတ္ခ် မခံေစလို၊ ျမင့္ျမတ္ျခင္း အဆင့္္အတန္းရိွျခင္း၊ ေလးစားဖြယ္ ဂုဏ္ရည္တို႔ျဖင့္ တင့္တင့္တယ္တယ္ ျဖစ္ေစလိုေပသည္။ အျမင္မၾကည္သူမ်ား ပင္ေမာ္ၾကည့္အားက်ေလာက္ေသာ ဂုဏ္သိကၡာရိွေသာ အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ေစခ်င္သည္။
             ေနာက္ရည္ညြန္းခ်က္ တစ္ခုမွာ ေလးစားၿပီးသူမ်ား ပုိမိုေလးစားအတုယူ လုိက္နာက်င့္ၾကံေစရန္ ျဖစ္သည္။ ရိုေသျခင္း၊ တန္ဘိုးထားျခင္းႏွင့္ ျမတ္ႏိုးဂုဏ္ယူျခင္းဟူေသာ ႏွလုံးသားေခၚသံမ်ားပုိ၍ပို၍ စီးဆင္းလာေစရန္ျဖစ္ေလသည္။ ၾကည္ညိဳၿပီး သူတုိ႔၏ ထပ္ဆင့္အားက်ေလာက္စရာ ယဥ္ေက်းမႈျပယုဂ္ ျဖစ္ေစႏုိင္ေသာဖြဲ႔စည္းပုံမ်ဳိးကို အေျခခံထားေပသည္။
              ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ သူ၏ တပည့္သားသံဃာေတာ္မ်ားကို တန္းဘိုးနိမ့္သူမ်ား၊စည္းကမ္းမဲ့သူမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈ   ေခါင္းပါးသူမ်ားအျဖစ္္ တန္းဘိုးမျဖတ္ေစခ်င္ေပ။ လူသားကမၻာတြင္ ယဥ္ေက်းမႈ စံျပအျဖစ္သာမက လူသား အားလုံးကို ေခါင္းေဆာင္ႏုိင္ေသာ ႏွလုံးသားျမင့္ျမတ္သူမ်ားအျဖစ္ပါဝင္ေစခ်င္သည္မွာ ဗုဒၶ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ ၿဖစ္ေလသည္။ ေခါင္းေဆာင္ျခင္း အႏုပညာရပ္တြင္ ျဖဴစင္ႏုညံ့ျခင္းႏွင့္ ထပ္တူထပ္မွ် အျပစ္ကင္းစင္ျခင္း၊ စင္ၾကယ္   သန္႔ရွင္းျခင္း ဟူေသာ ေရေသာက္ျမစ္တုိ႔ စီးဝင္ေနေလ့ရိွေပသည္။ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေနေစရန္ ဝိနယေဒသနာေတာ္တြင္ အျပစ္ေပးဒဏ္ခတ္ျခင္းႏွင့္ ဂုဏ္ျပဳခ်ီးေျမွာက္ျခင္းဟူေသာ ႀကီးမားသည့္ စည္းႏွစ္ခုကို ခြဲျခားထားခဲ့ေလသည္။ အျပစ္ကင္း၍ မြန္ျမတ္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတို႔သည္သာ ယဥ္ေက်းေသာလူသားကမၻာကို    ဦးေဆာင္ႏုိင္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ အနာဂတ္ပန္းတိုင္ဝယ္ ေအာင္ပန္း ဆင္ႏုိင္ေပသည္။
             ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္သည္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို တည္ေထာင္စဥ္ကအေရအတြက္ တစ္ခုတည္းအတြက္သာ ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္ မဟုတ္။ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ရဲရင့္စြန္႔စားျခင္းမ်ားကိုပါ ေဖၚျပခဲ့သည္။ စည္းကမ္းရိွေစရန္ လိုက္နာက်င့္ၾကံျခင္း ဟူေသာ စြန္႔စားခန္းမ်ားကို စနစ္တက်မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ ဥပေဒသ တစ္ခုကို ပညတ္ရန္ ခုိုင္လုံေသာအေၾကာင္းျပ   ခ်က္မ်ား၊ လုိက္နာျခင္းျဖင့္ ရရိွလာမည့္ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားႏွင့္လူ႔ယဥ္ေက်းမႈအသိုင္းအဝိုင္းၾကား အသိဉာဏ္ျမွင့္မားလာေစရန္ ပုံေဆာင္ဝတၳဳမ်ားကို ဝိနယေဒသနာတြင္ မ်ားစြာေဖၚျပထားေလသည္။
      အစအဦး သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းၾကားတြင္ ျပစ္မႈႀကီးငယ္မ်ားကို မက်ဴးလြန္ၾကေသာ္လည္း တေျဖးေျဖးမ်ားျပားလာေသာ အဖြဲ႔ဝင္မ်ား၏ ဘဝေနထိုင္မႈ ပုံစံမ်ားေျပာင္းလဲေလသည္။ ဘဝရွင္သန္ျခင္း ျပႆနာသည္ပင္ ျပစ္မႈျဖစ္ေစရန္  တြန္းအားျဖစ္   လာေစသည္။ ေန႔စဥ္ဘဝတြင္ ရင္ဆိုင္ၾကရေသာ လူ႔မႈျပႆနာကို လြယ္လြယ္ေျဖရွင္းျခင္းသည္ ဗုဒၶ၏ အႏၲိမ ရည္မွန္းခ်က္ မဟုတ္ေပ။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္သည္ ရဟန္းဘဝ၏ ျမင့္ျမတ္ျခင္းႏွင့္ တန္းဘိုးရွိေသာ ေကာင္းက်ဳိး အတြက္ ဘဝ လမ္းညြန္ခ်က္အျဖစ္ ဝိနယေဒသနာကို ပညတ္ေလေတာ့သည္။ ရဟန္းတစ္ပါး၏ အက်င့္စရိုက္ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္   လူဝတ္ေၾကာင္၏ ဘဝက်င့္စဥ္တို႔ ျခားနားခ်က္ကို ခြဲျခားျပခဲ့ေပသည္။

            ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးေသာ္လည္း ဝိနယဟူေသာ မူေဘာင္အတြင္း အတူတကြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ လက္တြဲ ေနထုိင္ေနျခင္းျဖင့္သာသနာေတာ္ တိုးတက္ထြန္းကား လာေစရန္ သံဃာအဖြဲ႔အစည္းအဆက္ဆက္က   စည္းကမ္းမ်ားကို အဆင့္ဆင့္ ေစာင့္ထိန္းခဲ့ၾကေလသည္။ လူ႔အဆင့္အတန္းဟူေသာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘဝေနထုိင္မႈကို ထိန္းၿငိႏုိင္ေစရန္ အက်င့္ဟူေသာ ႏွလုံးေသြးေၾကာကို ေသြးအသစ္တို႔ျဖင့္ အားျဖင့္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္မွာ ယေန႔အထိပင္ ၿဖစ္သည္။  မြန္ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို လုိက္နာၾကသူမ်ားမွာ လူသားမ်ားပင္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
(ရဟန္းေတာ္မ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း) ဘဝခႏၶာ၏ လုိအပ္ခ်က္မ်ားကို ေန႔စဥ္ျဖည့္ဆည္း ေပးရသည္မွာ ဓမၼတာပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါ လူဒကာဒကာမမ်ား၏ အကူအညီမ်ား အေထာက္အပ့ံမ်ားကို မျဖစ္မေန မီခိုၾကရသည္။
လူဝတ္ေၾကာင္မ်ား အေပၚ မိမိ၏ ျဖဴစင္ေသာ အက်င့္ျမတ္ျဖင့္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္တတ္ေစရန္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္က အမ်ဳိးမိ်ဳိး မွာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။
ေက်းဇူးတရား၏ ေလးနက္သိမ္ေမြ႔ျခင္းႏွင့္ ေက်းဇူးသိတတ္သူ၏ခန္းနားျမွင့္မားျခင္း ဂုဏ္ေရာင္အရိွန္တို႔ေၾကာင့္သာ ဤသာသနာေတာ္ေတာက္ပေနမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဆုံးမေတာ္မူခဲ့ေပသည္။ ဤကဲ့သို႔ဆရာဒကာဟူေသာ တြဲလက္တို႔ ခိုင္ၿမဲေနေစရန္ ေခါင္းေဆာင္သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ဝိနယဟူေသာ စည္းကမ္းမ်ားကို
ခ်မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရား၏ လိုလားခ်က္မွာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူေသာအရည္အေသြးတြင္ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ျမင့္ျမတ္ျခင္းကို စြမ္းရည္သတၱိအျဖစ္ျဖင့္ ဂုဏ္ျပဳခဲ့ေပသည္။ ရဲရင့္သတၱိဆိုသည္မွာ ယဥ္ေက်းမႈပုံစံေကာင္း ျဖစ္ေစလိုခ်င္ ျဖစ္ေပမည္။
ဘိကၡဳဉာဏိႏၵ
 ၂.၂.၂၀၁၅

Recent Posts

လစဥ္အလုိက္ တင္ခဲ့ေသာ ပိုစ့္မ်ား

Popular Posts

ျမန္မာ့ေျမ

erer-outer'>