2 3 4 5 6 7 8 9 10

Wednesday, April 3, 2013

ၿမန္မာ့ရိုးရာ ယြန္းလုပ္ငန္း

ယြန္းလုပ္ငန္းတြင္ အဓိက လုပ္ငန္းပုိင္းႀကီးသုံးရပ္ ရွိသည္။ ၁။ အျဖဴ ထည္လုပ္ငန္း ၂။ အနက္ထည္လုပ္ငန္း ၃။ ယြန္းထုိး၊ ယြန္းခြဲေဆး ေရာင္သြင္းလုပ္ငန္း တုိ႔ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းပုိင္း သုံးခု ကြဲျပားၾကသလုိ ထုတ္လုပ္သူတုိ႔ကုိလည္း လုပ္ငန္း အလုိက္ အစြဲျပဳ၍ ေရွးေခတ္ကပင္ အမည္ခြဲျခားေပးၿပီး ေခၚေဝၚခဲ့ ၾကသည္မွာ ယေန႔အထိျဖစ္သည္။



အျဖဴထည္ ထုတ္လုပ္သူတုိ႔ကုိ အျဖဴ သမား၊ အနက္ထည္ ထုတ္လုပ္သူ တုိ႔ကုိ တုိက္သမား၊ ယြန္းထုိး၊ ယြန္း ခြဲ သူတုိ႔ကုိ ယြန္းသမား၊ ႀကဳိးတုိက္ သူတုိ႔ကုိ ႀကဳိးသမားဟူ၍ ခြဲျခားေခၚ ၾကသည္။ ထုတ္လုပ္သည့္ ပစၥည္းတုိ႔ ကုိလည္း အျဖဴထည္၊ အနက္ထည္၊ ယြန္းထည္ဟူ၍ သံုးမ်ဳိးခြဲျခားထားခဲ့ ၾကသည္။

အျဖဴကုိင္ဝါး
ဝါးအျဖဴထည္လုပ္ငန္း အတြက္ ေခြထည္၊ ရက္ထည္၊ ထုတ္ လုပ္ရန္အသုံးျပဳေသာ ဝါးကုိ အျဖဴ ကုိင္ဝါးဟု ေခၚသည္။ ဝါးထြက္ရာ အရပ္ေဒသကုိ အစြဲျပဳ၍ ေရႊလီဝါး၊ သပိတ္က်င္းဝါး၊ စင္ခမ္းဝါး၊ ေရႊက်င္ ဝါး၊ ေနာင္ပုံဝါး၊ ကုိးတန္ဝါး၊ ပ်ဥ္း မနားဝါး၊ မဲတင္းခါးဝါးဟု ခြဲျခား ေခၚေဝၚၾကသည္။

ေရွးေခတ္က အျဖဴသမားတုိ႔ သည္ ေရႊလီမွလာေသာ ေရႊလီ တင္း ဝါးကုိသာ ရက္ထည္၊ ေခြထည္ျပဳ လုပ္ရန္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ေရႊလီ တင္းဝါးမွာ ၁၃ ေတာင္ခန္႔ရွည္ၿပီး အလုံးေခ်ာ၊ ရင္ဖ်ားညီ၊ အဆစ္ရွည္ ဝါးျဖစ္၍ ဝါးမ်က္စိက်ဥ္းကာ ဝါး သားက်စ္၍ ေခ်ာသည္။ ႏွီးကုိင္၊ ႏွီး ျဖာ၊ ႏွီးစိတ္၊ ႏွီးတုပ္ရာတြင္ လုပ္ ငန္းအတြက္ အစစအဆင္ေျပသည္။

ယခုအခါ ေရႊလီဝါးမ်ား အလာ က်ဲသြားသျဖင့္ ၁၆ ေတာင္မွ ၁၉ ေတာင္အထိရွည္ေသာ မဲတင္းခါးဝါး ကုိ ရက္ထည္၊ ေခြထည္အျဖစ္ အသုံး ျပဳလ်က္ရွိၾကသည္။ ဝါးအျဖဴထည္ ထုတ္လုပ္ေသာ အျဖဴသမားမ်ားသည္ အျဖဴကုိင္ဝါးကုိ ဝါးကပ္ထရံလုပ္ငန္း ရွင္ (ဝါးေထာင္ပုိင္ရွင္)တုိ႔ထံမွ တစ္ ဆင့္ ဝယ္ယူၾကရသည္။

ဝါးကပ္ထရံလုပ္ငန္းရွင္တုိ႔ သည္ ဧရာဝတီ၊ ခ်င္းတြင္းမွ ေမွ်ာ လာေသာ ဝါးေဖာင္မ်ားမွ ေဖာင္စည္း လုံးခ်ဳပ္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဝါးပ်စ္မ်ားကုိ စိတ္ႀကဳိက္ေရြးခ်ယ္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း ဝယ္ယူ၍ ျမစ္ကမ္းမွ သယ္ယူကာ အိမ္၌ ဝါးေထာင္မ်ားအျဖစ္ ျပဳလုပ္ထားၾကသည္။ ထုိသုိ႔ဝါးစင္မ်ားေဆာက္၍ ဝါးမ်ားေထာင္ရာတြင္ ေရစုိဝါး၊ ေရလြတ္ဝါး ခြဲျခားေထာင္ထားေလ့ ရွိသည္။ အေခြသမားတုိ႔က ပုိတမ္းဝါးေခၚ ေရလြတ္ဝါးကုိ ႀကဳိက္ၾကၿပီး ရက္ထည္သမားတို႔က ေရစုိဝါးကုိ ႀကိဳက္ၾကသည္။ ဝါးေထာင္ပုိင္ရွင္တုိ႔က အျဖဴ သမားမ်ားကုိ လုံးေကာက္ ေရာင္းသည္။

သစ္ေစးသမား
ယြန္းလုပ္ငန္းသည္ သစ္ေစးကုိ အဓိကထား၍ ေရလဲသုံး၍ ထုတ္လုပ္ၾကရသည္။ အနက္ထည္ ထုတ္လုပ္ သူ တုိက္သမားမ်ားသည္ နိစၥဓူဝ သစ္ေစးကုိ ကိုင္တြယ္၍ အလုပ္လုပ္ၾကရသူမ်ား ျဖစ္သည္။ တုိက္သမားသည္ သစ္ေစးႏွင့္ဖက္၍ အလုပ္လုပ္ရသူတုိ႔ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လုပ္ငန္းအေတြ႕ အႀကဳံအရ သစ္ေစးအေၾကာင္း ေနာ ေက်ေနေအာင္ သိေနၾကသည္။

တုိက္လုပ္ရင္း သစ္ေစးအေၾကာင္း၊ သစ္ေစးသဘာဝ ကုန္စင္ေအာင္ သိသူတုိ႔ ျဖစ္လာၾကရာမွ တုိက္သမားအျပင္ သစ္ေစးသမားလည္း ျဖစ္လာၾကေတာ့သည္။ အခ်ဳိ႕ဆုိလွ်င္ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ပအုိ႔ဝ္သစ္ေစး ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ျဖစ္ၿပီး ေရာင္းၿပီးေငြ ေခ်စနစ္ျဖင့္ သစ္ေစးကုန္သည္ပြဲစား မ်ားပင္ျဖစ္ကာ ႀကီးပြားခ်မ္းသာလာသူ တုိ႔ရွိၾကသည္။ တုိက္သမားတျဖစ္လဲ သစ္ေစးသမား ျဖစ္သြားၾကသည္။

တုိက္လုပ္ရင္း သစ္ေစးသမား ျဖစ္ေနသူမ်ားလည္းရွိသည္။ ယြန္း လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားက မိမိဆီ လုပ္ ကုိင္ေသာ တုိက္သမားကုိ သစ္ေစး သမားအျဖစ္ အဝယ္ေတာ္ ခန္႔အပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ အဝယ္ေတာ္ သစ္ေစးသမားတုိ႔သည္ သစ္ေစးအမ်ဳိး အစား အဆင့္ခြဲရာ၌ ကြၽမ္းက်င္ သည္။

ရွမ္းျပည္နယ္၊ က်ဳိင္းေတာင္း၊ က်ဳိင္ပန္၊ ေမာက္မယ္၊ ကဒူးႀကီး၊ ကဒူးကေလးေဒသမွ လာေသာ သစ္ေစးတုိ႔ကုိ ပထမတန္းစား၊ ထုိပထမ တန္းစားသစ္ေစးမ်ားအနက္မွ ယြန္းလုပ္ငန္းအတြက္ အေကာင္းဆုံး သစ္ေစးအျဖစ္ က်ဳိင္းေတာင္းသစ္ေစးကုိ သတ္မွတ္ၾကသည္။

ဗန္းေမာ္၊ ကသာ၊ ရပ္ေစာက္ သစ္ေစးတုိ႔ကုိ ဒုတိယတန္းစား။ ေနျပည္ေတာ္ပ်ဥ္းမနား၊ လယ္ေဝး၊ ေရနီ၊ ေယာသစ္ေစးတုိ႔ကုိ တတိယတန္းစား စသည္ျဖင့္ သစ္ေစးသမားမ်ားက ခြဲ ျခားထားၾကသည္။



သစ္ေစးစမ္းသပ္မႈတြင္လည္း ပညာသားပါၾကသည္။ သစ္ေစးပုံးမ်ားသည္ ေလးေထာင့္ပုံးမ်ားျဖစ္ၾက သည္။ ေထာင့္တစ္ေထာင့္တြင္ တစလက္မခြဲခန္႔ ဓားဦးျဖင့္ ထုိးေဖာက္ထားသည့္ အေပါက္၌ ထိုးတံေခၚ ဝါးတုတ္တံ တစ္ခုစီပါသည္။ ကြၽမ္း က်င္ေသာ သစ္ေစးသမားသည္ ထုိး တံကုိ တစ္ခ်က္၊ ႏွစ္ခ်က္ အထက္မွ ေအာက္သုိ႔ ထုိးၾကည့္႐ုံႏွင့္ သစ္ေစး အေကာင္း၊ အညံ့ ခြဲႏုိင္သည္။

ႀကံသကာရည္ေရာျခင္း၊ ေရ ထုိးျခင္း၊ ကညင္ဆီေရာျခင္း၊ အင္ ေဇာ္ပါျခင္းတုိ႔ကုိ ေျပာႏုိင္သည္။ ေနာက္တစ္နည္းမွာ သစ္ေစးအနံ႔ခံ၍ အေကာင္း အညံ့ကို ေရွးက သစ္ေစး သမားတုိ႔ ခြဲႏုိင္ၾကသည္။ ထုိသစ္ ေစးမ်ဳိးဆုိလွ်င္ အဖုံးဖြင့္၍ စစ္စရာ မလုိ ထုိးတံႏွင့္ ထုိးၾကည့္႐ုံ၊ အနံ႔ခံ ၾကည့္႐ုံႏွင့္ သိၾကသည့္အေလ်ာက္ မိမိတုိ႔လုပ္ငန္းရွင္တုိ႔အား ဝယ္ယူၾက ျခင္းမျပဳရန္ အႀကံေပး၍ ျပန္အပုိ႔ ခုိင္း တတ္ၾကသည္။

သစ္ေစးေကာင္း၊ မေကာင္းပုံးကုိ ေဖာက္စစ္နည္းမ်ားလည္း ရွိသည္။ သစ္ေစးပုံးကုိ ေဖာက္ၿပီးသည္ႏွင့္ အဖုံးသံျပားအတြင္း မ်က္ႏွာျပင္အႏွံ႔ ေက်ာက္ခက္ ေက်ာက္ပန္းကဲ့သို႕ တြဲရရြဲက်ေနက သစ္ေစးေကာင္းသည္ဟု သတ္မွတ္၍ ျဗဳတ္ရွပ္ခဲျဖစ္ၿပီး မာက်စ္ေနက သစ္ေစးညံ့ဟု သတ္မွတ္ၾကသည့္ စစ္ေဆးနည္းတစ္မ်ဳိး။

သစ္ေစးအနည္းငယ္ကို လင္ဗန္းထဲထည့္ကာ ျဖန္႔ၿပီးေနာက္ လင္ ဗန္းဖင္ကုိ မီးၿမႇဳိက္ၾကည့္က သစ္ေစးအျမႇဳပ္ထ(ေဘာစီး)လွ်င္ သစ္ေစးညံ့။ အျမႇဳပ္မထဘဲ သစ္ေစးသား က် ၿပီး က်ဲလာက သစ္ေစးေကာင္းဟု သတ္မွတ္သည့္ စစ္ေဆးနည္းတစ္မ်ဳိး။

သစ္ေစးပုံးထဲသုိ႔ ႏွီးေက်ာျပား အဆုံးထိ ထုိးႏွစ္၍ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း အထက္သုိ႔ ျပန္ဆြဲယူၿပီး ၾကည့္က သစ္ေစးေကာင္းလွ်င္ ႏွီးေက်ာျပားတြင္ သစ္ေစးပါးလွ်ညီညာစြာ သုတ္လိမ္းထားသကဲ့သုိ႔ ပါလာၿပီး သစ္ေစးညံ့လွ်င္ အပ်စ္အခဲလုိက္ ကပ္ညိပါ လာတတ္သည့္ စစ္ေဆးနည္းတစ္ မ်ဳိး။

သစ္ေစးအေျခာက္ျမန္ျခင္း၊ အေျခာက္ေႏွးျခင္းကုိလည္း ႏွီးေက်ာျပားတြင္ သုတ္လိမ္းၿပီး တုိက္အိပ္ခံ ၾကည့္သည့္ စစ္ေဆးနည္းတစ္မ်ဳိး လည္းရွိေသးသည္။ သစ္ေစးေကာင္း က အလ်င္အျမန္ ေျခာက္လြယ္ၿပီး သစ္ေစးညံ့က အေပၚယံတင္း၍ ေစးထန္းထန္းႏွင့္ မေျခာက္လြယ္ဘဲ ျဖစ္ေနတတ္သည္။

ထုိစစ္ေဆးနည္းမ်ားမွာ အပုိင္ဝယ္ၿပီး သစ္ေစးပုံးကုိ ယြန္းလုပ္ငန္း၌ မသုံးစြဲမီ သစ္ေစးေကာင္း၊ ညံ့ စစ္ေဆးနည္းမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သစ္ေစးပုံး ေဖာက္ၿပီးလွ်င္ ပုံးထဲ၌ပင္ သစ္ေစးအိပ္(ေျခာက္)တတ္သျဖင့္ အေပၚယံ ေရအၿမဲ ျဖည့္ေပးရသည္ကုိ သစ္ေစးေရ တင္းသည္ဟု ေခၚသည္။


အနက္ထည္လုပ္ငန္းသုံး ေဝါဟာရမ်ား
ယြန္းထည္ ထုတ္လုပ္ရာတြင္ လက္မႈအႏုပညာပုိင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အနက္ထည္ႏွင့္ ယြန္းထည္ ကြဲျပားသည္။ အနက္ထည္မွာ လက္မႈပညာသက္သက္ ထုတ္လုပ္မႈအပုိင္း၌ ပါဝင္သည္။ တုိက္သမားမ်ားထုတ္ လုပ္ထားသည့္ အနက္ထည္အေပၚ ယြန္းသမားတုိ႔က ယြန္းလက္မႈ အႏုပညာျဖင့္ ယြန္းထည္ပစၥည္းမ်ားအျဖစ္ မြမ္းမံထုတ္လုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အနက္ ထည္ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေအာက္ပါအတုိင္း အဆင့္ဆင့္ ျပဳလုပ္ယူရ သည္။

၁။ စဥ့္ဖတ္ဆြဲ(စစ္မတ္ဆြဲ)
၂။ ဆြတ္
၃။ စဥ့္ဖတ္ေထး(ခ်က္ဖာခ်က္ေထး)
၄။ ဓားေကာက္ျခစ္
၅။ ေျမခံ (ေျမသိပ္)ခဲခံ
၆။ အတြင္းရွပ္(အတြင္းခံ၊ ခဲစား)
၇။ အျပင္ရွပ္(အျပင္ခံ၊ ခဲစား)
၈။ ႏြံေခ်ာ(သား႐ုိးေခ်ာ)
၉။ အတြင္းအေခ်ာခံ(ေက်ာက္စား)
၁ဝ။ အျပင္အေခ်ာခံ(ေက်ာက္စား)
၁၁။ နားပန္းပတ္(ခြာထည့္)
၁၂။ ခြာထုိး
၁၃။ အဖုံးနားပန္းတင္
၁၄။ သား႐ုိးေခ်ာ(အတြင္းသား႐ုိးေခ်ာ)
၁၅။ သား႐ုိးေခ်ာ(အျပင္သား႐ုိးေခ်ာ)
၁၆။ အတြင္းအေရာင္ခံ
၁၇။ အျပင္အေရာင္ခံ
၁၈။ ေျမလက္(အျပင္)
၁၉။ ေျမလက္(အတြင္း)
၂ဝ။ ယြန္းထပ္
၂၁။ ယြန္းသုတ္
၂၂။ ယြန္းလက္
၂၃။ ယြန္းေခ်ာ
၂၄။ မီးေသြးရွင္း
၂၅။ မီးေသြးထုိး
၂၆။ နားပန္းၾကြက္ၿမီးေဖာက္ဆက္
၂၇။ နားပန္းခ်ိတ္ဆတ္
၂၈။ နားပန္းေတ့ဆက္

ယြန္းေဆးေရာင္မ်ား ေဖာ္စပ္နည္း
ယြန္းဆင္၊ ယြန္းခြဲျပဳလုပ္ၿပီး ေဆးေရာင္မ်ားသြင္းျခင္းကုိ ယြန္း သြတ္သည္ဟု ေခၚသည္။ ယြန္းသြတ္ရာ၌ အသုံးျပဳေသာ ေဆးေရာင္ မ်ားမွာ အနီ၊ အဝါ၊ အစိမ္း၊ စကား ဝါေရာင္၊ အနက္ေရာင္တုိ႔ျဖစ္သည္။ အနီေရာင္ကုိ ဟသၤာျပဒါး၊ အဝါေရာင္ကုိ ေဆးဒါန္း၊ အစိမ္းေရာင္ကုိ ေဆးဒါန္းႏွင့္ မဲနယ္ေရာစပ္၊ စကားဝါေရာင္ကုိ ဟသၤာျပဒါးႏွင့္ ေဆးဒါန္း ေရာစပ္၊ အနက္ေရာင္ကုိ ေက်ာက္မီး ေသြးတုိ႔မွ ေဖာ္စပ္ရရွိသည္။

ဟင္း႐ုိင္း
ယြန္းလုပ္ငန္းသုံး ဟသၤာျပဒါးေခၚ ေရြးမွာ တ႐ုတ္ျပည္မွ တင္သြင္းစဥ္က အ႐ုိင္းတုံးမ်ားအဆင့္ျဖစ္ သည္။ ဟသၤာျပဒါးျဖစ္မည့္ အ႐ုိင္း တုံးမ်ားကုိ ဟင္း႐ုိင္းတုံးမ်ားဟု ေခၚ သည္။

ေရြးေဆးျခင္း
ဟင္း႐ုိင္းတုံးမ်ားကုိ အခန္း အလုံျပဳလုပ္ထားသည့္ ေမာင္းဆုံတြင္ထည့္၍ ေထာင္းရသည္။ ေထာင္းၿပီး ဟင္း႐ုိင္းတုံး အေၾကအမြမ်ားကုိ ေရအျပည့္ထည့္ထားေသာ စဥ့္အုိးႀကီးမ်ားႏွင့္ ေရစိမ္ၿပီး အႏွစ္က် ခံရသည္။ ေရစီသည္ဟု ေခၚသည္။

ပထမအဆင့္ပုိင္းႏွင့္ ေရစီထား သည့္ ဟင္း႐ုိင္းမ်ားကို အႏွစ္ခ်န္ကာ ဆယ္ယူ၍ ဒုတိယ စဥ့္အုိးတြင္ ေျပာင္း၍ ေရစီရျပန္သည္။ ထိုနည္း အတိုင္း တတိယစဥ့္အုိးသို႕ ေျပာင္း၍ ေရစီရျပန္သည္။ ထုိသုိ႔ ညသိပ္ေရစီ ၿပီး အေပၚယံရွိ အကာ အျဖဳန္းမ်ား ကုိ ဆယ္ယူ၍ ဖယ္ထားရသည္။ ပထမ စဥ့္အုိး၊ ဒုတိယ စဥ့္အုိး၊ တတိယ စဥ့္အုိးထဲမွ ေရမ်ားကုိ ခပ္ထုတ္ၿပီးလွ်င္ အနည္ထုိင္ေနေသာ ဟင္းအ႐ုိင္းႏွစ္မ်ားအား ခပ္၍ ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယ ခြဲျခားကာ စဥ့္အင္တုံႀကီး သုံးလုံးျဖင့္ထည့္၍ ေရျမဳပ္ေအာင္ ေလာင္းေပးရသည္။

ထုိ႔ေနာက္ ပထမအင္တုံထဲက ဟင္း႐ုိင္းအႏွစ္မ်ားတြင္ က်န္ရွိေနသည့္ ဟင္း႐ုိင္းေက်ာက္စမ်ား၊ အေမွာ္အမည္းမ်ားအား ခပ္ခြက္ႏွင့္ ရမ္းၿပီးဖယ္ရွားပစ္ရသည္။ ဒုတိယ အင္တုံ၊ တတိယအင္တုံအတြင္းရွိ ဟင္း ႐ုိင္းမ်ားကုိလည္း ထုိနည္းအတုိင္း ျပဳလုပ္ေပးရသည္။ က်င္ၿပီး က်န္ရွိေသာ ဟင္း႐ုိင္းႏွစ္တုိ႔ကုိ ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယခြဲ၍ ေၾကးလင္ပန္း ႀကီးသုံးခ်ပ္တြင္ ထည့္၍ အေျခာက္ခံရသည္။ ေရြးေဆးသည္ဟု ေခၚသည္။ ယခုအခါ ေၾကးလင္ပန္းမ်ားအစား သစ္ေစးႏွီး လင္ပန္းမ်ားကုိ အသုံးျပဳၾကသည္။ လင္ပန္းထဲမွ အႏွစ္ရည္မ်ား ေျခာက္ခန္းၿပီး ပတ္ၾကားအက္သည္အထိ ထားၿပီး ေမာင္းဆုံ၌ ထည့္ကာ တစ္ျပန္ေထာင္းရ ျပန္သည္။ ေထာင္းၿပီး ဟင္း႐ုိင္းမႈန္႔မ်ားကုိ အင္တုံႀကီးမ်ားတြင္ထည့္၍ ေရႏွင့္ေဖ်ာ္ေမႊေပးရသည္။ တစ္ဖန္အဝတ္ႏွင့္ စစ္ယူၿပီး အႏွစ္ရည္ပုံမ်ားကုိ တိမ္ထားရသည္။ ပထမစဥ့္အုိးမွ အႏွစ္ရည္မ်ားသည္ အေကာင္းဆုံး ေရြးအျဖစ္ရသည္။ ဒုတိယ စဥ့္အုိးမွ အႏွစ္ရည္မ်ားသည္ ဒုတိယေရြး အဆင့္ရၿပီး တတိယစဥ့္အုိးမွ အႏွစ္ရည္မ်ားမွာ စကားေရာင္ နီေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ ေရြးအဆင့္ရသည္။ ေရြးေဆးၿပီး က်န္ရွိေသာ ဟင္း႐ုိင္းကို အညံ့အဖ်င္း ဆုံးအျဖစ္ႏွင့္ ျပဒါးဖုတ္ရာတြင္အသုံး ျပဳၾကသည္။

ဟင္း႐ုိင္းတုံး တစ္ပိႆာကုိ ေဆးၿပီး ေရြး ၈ဝ က်ပ္သားရသည္။ စကားေရာင္ကုိ၂ဝ ေဆးမွ ၁ဝ သား ရသည္။ ေဆးၿပီးေရြးမွာ သိပ္သည္း၍ အခ်ိန္စီးၿပီး တန္ဖုိးလည္းႀကီးသည္။ ေရွးေခတ္က ယြန္းသမား ေလာကသားတုိ႔ ေရြးအေရာင္းအဝယ္ လုပ္ရာ၌ ေရႊကဲ့သုိ႔ တန္ဖုိးထားကာ ေရႊခ်ိန္သည့္ ေၾကးခ်ိန္ခြင္ အေလးမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္တြယ္ၿပီး အေရာင္းအဝယ္ လုပ္ၾကသည္။

ခ်ိန္တြယ္သည့္အေလးအျဖစ္ ေရြးေစ့ေလးမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္သည့္အခါ ၁ဝ ေရြး၊ တစ္က်ပ္သာ ႏႈန္းသတ္မွတ္သည္။ ေရြးကုိ မုိင္းကုိင္စကၠဴျဖင့္ ထုပ္၍ အေရာင္းအဝယ္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိ ၿပီး ေရြးတစ္က်ပ္သား အထုပ္ကေလး တစ္ထုပ္ဆုိလွ်င္ လ်က္ဆားထုပ္ငယ္ တစ္ခုမွ်သာ ရွိသည္။

ေဆးဒါန္းႀကိတ္ျခင္း
ယြန္းေဆးေရာင္သြင္းရန္ အဝါေရာင္ကုိ ေဆးဒါန္းမွရသည္။ ေရွးေခတ္က ေက်ာက္ေဆးဒါန္းကုိ ေက်ာက္ျပင္ႀကီးေပၚတြင္ လက္ ႀကိတ္ေက်ာက္တုံးျဖင့္ ထုခြဲၿပီးမွ သံပရာရည္ ဖ်န္း၍ ေရေပးကာ ႀကိတ္ရပါသည္။ ေဆးဒါန္းမႈန္႔အျဖစ္ သုံးႀကိမ္ခန္႔ ႀကိတ္ယူရသည္။ ပထမ အႀကိမ္ႀကိတ္ၿပီး ေဆးဒါန္းအႏွစ္ ရည္မ်ားကုိ လင္ပန္းျဖင့္ထည့္ကာ ေနျပထားရသည္။ ေျခာက္၍ပတ္ ၾကားအက္လာမွ ဒုတိယအႀကိမ္ ႀကိတ္ရျပန္သည္။ ႀကိတ္ၿပီး ျပန္႔က်ဲ ေနသည့္ ေဆးဒါန္းမႈန္႔မ်ားကုိ လက္ခတ္ေခၚ ေပရြက္ သုိ႔မဟုတ္ ထန္းရြက္ျပားေလးျဖင့္ျခစ္ၿပီး စုပုံ၍ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ႀကိတ္ေပးၿပီးလွ်င္ ေပါင္ဒါကဲ့သုိ႔ မႈန္႔ညက္ေနေသာ ေဆးဒါန္းမႈန္႔အဆင့္ ရရွိရန္အတြက္ အဝတ္ပါးႏွင့္ အမႈန္႔ခ်ရျပန္သည္။ ထုိ အဆင့္ၿပီးက ေဆးဒါန္းအဝါမႈန္႔ကုိ ယြန္းေဆးအျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ၿပီျဖစ္သည္။


ယြန္းေဆးစိမ္းေဖာ္စပ္ျခင္း
ယြန္းထည္ေပၚ ေဆးစိမ္းေရာင္ သြင္းရန္ ေရွးေခတ္က ယခုလုိ ဓာတုေဗဒ ေဆးစိမ္းမေပၚရွိေသးသျဖင့္ ေဆးဒါန္း ၁ဝ သားလွ်င္ မဲနယ္ ငါးက်ပ္သားေရာၿပီး သံပရာသီး အရည္တစ္လုံးစာထည့္ကာ ေဆးဒါန္းႀကိတ္သည့္ႏွယ္ ေက်ာက္ျပားေပၚ၌ ႀကိတ္နယ္ေပးရသည္။ ရရွိလာသည့္ ေဆးစိမ္းမႈန္႔ကုိ ေရႏွင့္ေဖ်ာ္၍ ေနလွန္းအေျခာက္ခံၿပီး ေနာက္တစ္ျပန္ႀကိတ္ၿပီးက ယြန္းေဆး သြင္းႏုိင္ေသာ အဆင့္ရရွိၿပီး ျဖစ္သည္။

အနက္ေရာင္ေဖာ္စပ္ျခင္း
အနီ၊အညဳိခံ ယြန္းထည္မ်ားကုိ အနက္ထည္မ်ားအား ပထမဆုံး အနီေရာင္ ေဆးသြင္းသကဲ့သုိ႔ အနက္ေရာင္ေဆးကုိ သြင္းၾကရသည္။ ေနာက္ယြန္းခြဲအဆင့္မွ အဝါေရာင္၊ ျပာစိမ္းေရာင္ ေဆးမ်ားသြင္းၾကရသည္။

အနက္ေရာင္ေဆးအတြက္ ေရွးေခတ္ ယြန္းသမားတုိ႔က က်ပ္ခုိးစင္၌ စြဲကပ္ေနေသာ က်ပ္ခုိးကုိဆီႏွင့္ သမေအာင္ေမႊကာ ေက်ာက္ပ်ဥ္ေပၚ ႀကိတ္ၿပီးမွ အေျခာက္ခံေနာက္ တစ္ဖန္ထပ္ႀကိတ္ၿပီး အမႈန္႔ျပဳလုပ္ကာ အနက္ေရာင္ေဆးအျဖစ္ ေဖာ္စပ္အသုံးျပဳၾကသည္။ ယခုအခါ ေက်ာက္မီးေသြးကိုႀကိတ္ၿပီး အသုံး ျပဳေနၾကၿပီျဖစ္သည္။

ေက်ာက္ေဆြးမႈန္႔
ယြန္းထုိးမည့္ အနက္ထည္မ်ားကုိ မီးေသြးမရွင္းမီ ဆီေငြ႕၊ လက္ဆီ ေငြ႕မ်ားကင္းေအာင္ ပထမ ေက်ာက္ေဆြးမႈန္႔ျဖင့္ ပြတ္တုိက္ေပးရသည္။ ယြန္းထုိး ေဆးေရာင္သြင္းၿပီး ယြန္းထည္မ်ားကိုလည္း မီးေသြးထိုး အေရာင္တင္ၿပီးေနာက္ ေက်ာက္ေဆြး မႈန္႔ႏွင့္ပြတ္တုိက္၍ ေနာက္ဆုံး အေရာင္တင္ ေက်ာက္ႏွိပ္ေပးရသည္။ ထုိေက်ာက္ေဆြးမႈန္႔အတြက္ အင္ၾကင္းေက်ာက္ေဆြးကို ႀကိတ္ၿပီးသုံးစြဲၾကသည္။

မီးေသြး
မီးေသြးရွင္း၊ မီးေသြးထုိးရန္ ေတြ႕ရာမီးေသြးကုိ သုံး၍မရ။ ကြၽန္းသား မီးေသြးကုိသာ အမႈန္႔ႀကိတ္သုံးၾကရသည္။ ကြၽန္းသား အတုံးအစေလးမ်ားကုိ သံျပားေပၚတင္၍ ျပာအျဖစ္ မေလာင္ကြၽမ္္းေအာင္ဖုတ္ရသည္။ ဖုတ္ၿပီး မီးေသြးခဲမ်ားကုိ ေက်ာက္ပ်ဥ္ေပၚ ေရေပး၍ မီးေသြးမႈန္႔ျဖစ္ေအာင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကိတ္ေပးရသည္။

ျမင္းၿမီးယြန္းေရခြက္
ေရွးေခတ္က ျမင္းၿမီးေရခြက္ကုိ ယြန္းထုိးအဆင့္အထိ ထုတ္လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ ျမင္းၿမီး ေရခြက္ထုတ္လုပ္မႈ နည္းခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ ယြန္းလုပ္ငန္းရွင္တုိ႔ ျမင္းၿမီးေရခြက္ ထုတ္လုပ္မႈ ရွိေသာ္လည္း အနက္ ထည္အဆင့္သာ ထုတ္လုပ္ၾကေတာ့သည္။ ျမင္းၿမီးေရခြက္ ရက္လုပ္သူလည္း ရွားပါးခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။



ျမင္းၿမီးေရခြက္ ရက္လုပ္ရာတြင္ အတုိင္ပင္ကုိ ဝါးႏွီးျပားကေလးမ်ားကုိ အသုံးျပဳ ရက္လုပ္ ၾကရ သည္ ။ ျမင္းၿမီးေရခြက္လုပ္မည့္ ႏွီးျပားေလးမ်ားမွာ ႐ုိး႐ုိးဝါးႏွီးအျဖဴ ထည္ရက္လုပ္သည့္ အတုိင္းပင္ ပါးလ်ားသည္။ တုိင္ပင္ႏွီးျပားေသးရသည္။

ျမင္းၿမီးခြက္ကုိ ရက္လုပ္ရာ၌ သစ္သားပုံစံ ေထာင္ခုံႏွင့္ပင္ ရက္လုပ္ၾကသည္။ ျမင္းၿမီးခြက္ကုိ ေၾကာင္လိမ္ ရက္နည္းျဖင့္ ႏွစ္ပင္လိမ္၊ သုံးပင္ လိမ္ရက္ရသည္။ ျမင္းၿမီးေရခြက္ရက္ ရာတြင္ ခက္ခဲသျဖင့္ စိတ္ရွည္ရွည္ အခ်ိန္ယူရက္လုပ္ရေသာ ပညာရပ္ ျဖစ္သည္။

ျမင္းၿမီးခြက္ ရက္လုပ္ၿပီးေနာက္ အနက္ထည္ အဆင့္ဆင့္ကုိ စိတ္ရွည္ စြာျပဳလုပ္ၾကရသည္။ စိတ္မရွည္၍ လုံးဝမျဖစ္။ ျမင္းၿမီးႏွင့္သာ ရက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္၍ ကုိင္တြယ္ရာ၌ ဝါးႏွီး ထည္လုိမဟုတ္။ ေပ်ာ့အိေနသျဖင့္ သစ္သားပုံစံ၊ စိပုံစံခံၿပီး အနက္ထည္ အဆင့္ဆင့္ျပဳလုပ္ၾကရသည္။ ေရွးေခတ္က ျမင္းၿမီးခြက္ကုိ ယြန္းထုိး ရာတြင္ အတြင္းက သစ္သားပုံ အဝတ္စမ်ား ခုခံ၍ထုိးၾကရသည္။ အနက္ထည္အဆင့္၊ ယြန္းထုိးၿပီး အဆင့္၊ ျမင္းၿမီးေရခြက္ ႏႈတ္ခမ္းႏွစ္ ခုကုိ လက္ႏွင့္ထိေအာင္ ဖိႏွိပ္ကုိင္ တြယ္ခံသည္အထိ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းသည္။

ထုိသုိ႔ လက္မႈအႏုပညာေျမာက္ ယြန္းထည္လက္ရာမ်ား ထုတ္လုပ္ေသာေၾကာင့္ ယြန္းလုပ္ငန္းဟုေခၚသည္။ ယြန္းလက္ရာ၊ ယြန္းထည္ ပစၥည္းဟု ေခၚသည္။

ယခုအခါ ကမၻာက သတ္မွတ္ထားေသာ အဆင့္အတန္းမွာ သစ္ေစးႏွင့္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ ပစၥည္းမွန္သမွ် ယြန္းထည္လက္ရာ၊ ယြန္းပစၥည္းမ်ားအျဖစ္ သိေနၾကသည္။ ေခၚေဝၚသုံးစြဲေနၾကသည္။

အမွန္စစ္စစ္အားျဖင့္ ေရွးေခတ္က တုိက္သမားႀကီးမ်ား၊ ယြန္းသမားႀကီးမ်ား၏ လုပ္ငန္းအေခၚအရ မူလကပင္ သစ္ေစးထည္ႏွင့္ ယြန္း ထည္ ကြဲျပားၿပီးျဖစ္သည္။

သစ္ေစးအနီ၊ သစ္ေစး အနက္သုတ္၍ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ေသာ ပန္း၊ ဆန္ခါမ်ားကုိ သစ္ေစးပန္း၊ သစ္ေစးဆန္ခါ၊ သစ္ေစးအနီ၊ အနက္ သုတ္ထားသည့္ ေတာင္း၊ ခြက္တုိ႔ ကုိ သစ္ေစးေတာင္း၊ သစ္ေစးခြက္ဟု ပင္ေခၚေလ့ရွိသည္။

ယြန္းအဆင့္ မမည္ေသးေသာေၾကာင့္ ေရွးက ယြန္းတပ္၍ မေခၚခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ဥပမာ ယြန္းကားခ်ပ္ျပဳလုပ္ရန္ ရည္ရြယ္၍ သစ္ေစးအနက္ သုတ္လိမ္းထားၿပီး ကားခ်ပ္တစ္ခု။ ထုိကားခ်ပ္ေပၚတြင္ ယြန္းထုိး အေရာင္သြင္းျခင္းမျပဳမီ သစ္ေစးကားခ်ပ္ အဆင့္၊ အနက္ထည္အဆင့္သာ ျဖစ္သည္။ ယြန္းကားခ်ပ္မဟုတ္ေသး၍ ယြန္းကားခ်ပ္မမည္ပါ။

ယင္းကားခ်ပ္ေပၚ၌ အ႐ုပ္၊ ပန္းခက္ေဝေဝဆာဆာ အႏုပညာေျမာက္ ယြန္းထုိးၿပီး ေဆးေရာင္သြင္းလုိက္ ေသာအခါတြင္ ယြန္းကားခ်ပ္အျဖစ္ သုိ႔ေရာက္သြားေတာ့သည္။ သစ္ေစးကားခ်ပ္ အနက္ထည္ အဆင့္မွာလည္း အလုိအေလ်ာက္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားသကဲ့သုိ႔ပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႕အတူ သစ္ေစးသုတ္ အဆင့္သာျပဳ လုပ္ထားေသာ အနက္ထည္၊ အနီထည္၊ ယြန္းပစၥည္းမ်ားကိုလည္း ယြန္းလက္ရာ၊ ယြန္းထည္ဟု မေခၚ ႏုိင္သကဲ့သုိ႕ျဖစ္သည္။

စင္စစ္ ျမန္မာ့႐ုိးရာ ပန္းဆယ္ျဖာကုိ လက္ခံမည္ဆုိက ထုိပန္းဆယ္ ျဖာ၌ ပန္းယြန္းဟု တိိတိပပ ပါဝင္သျဖင့္ သစ္ေစးထည္ႏွင့္ ယြန္းထည္ ကြဲျပားျခားနားလွသည္။ ယြန္းဟူသည္ အ႐ုပ္၊ ပန္းခက္ထုိး၍ ေဆးေရာင္စုံသြင္း အႏုပညာလက္ရာ ေျမာက္ ပစၥည္းမ်ားကုိသာ ယြန္း မည္သည္။

ယြန္းထုိးျခင္းအစ ပထမမွာ တမာရြက္၊ ႏွင္းဆီရြက္၊ ပုိးဇာရြက္၊ ၾသဇာရြက္ သဏၭာန္ယူထုိးခဲ့ၾကၿပီးမွ ပန္းပြား၊ ပန္းခက္၊ ကႏုတ္၊ ျခဴးႏြယ္၊ သဇင္ေခြ၊ ဇင္းမယ္(ယုိးဒယား)ပန္းတုိ႔ကုိ အေျခခံ ဆင့္ပြား သဏၭာန္တူ ထုိးခဲ့ၾကရာကစ၍ ပန္းယြန္းျဖစ္လာ သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ပန္းခက္ၾကားညႇပ္ ႐ုပ္ႀကီး၊ ႐ုပ္ေသး၊ နန္းထုိင္ အခန္းႏွင့္ ၁၂ ရာသီ ၿဂဳိဟ္႐ုပ္မ်ား၊ တိရစၧာန္ ႐ုပ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ ဆင့္ပြား သဏၭာန္ ယူ ထုိးခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယြန္း ထုိးလက္ရာ၊ ေရႊဇဝါယြန္းလက္ရာ၊ သ႐ုိးပန္းကုိင္ေရႊခ်လက္ရာ ေဖာ္က်ဴး ထားေသာ ပစၥည္းမ်ားကုိသာ ပန္းယြန္း(ယြန္းထည္)ဟုေခၚဆုိႏုိင္ေပသည္။

ယြန္းဟူသည္
တိတိဝန္းဝန္း ထုိးသည့္ ယြန္း၊ အုုတ္ခြက္ထုိးသည့္ယြန္း၊ ယြန္းထည္တုိ႔သာ ယြန္းလုပ္ငန္းႏွင့္ဆုိင္သည္။ ယြန္းလူမ်ဳိး၊ ယြန္းယုိးဒယားႏွင့္ ဇင္း မယ္ယြန္း၊ ရွမ္းယြန္းတုိ႔မွာ ယြန္းလုပ္ ငန္းႏွင့္မဆုိင္။ လူမ်ဳိးႏွင့္ တုိင္းျပည္တုိ႔ကုိ ရည္ၫႊန္းေသာ အမည္တုိ႔သာ ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ယြန္း၊ တ႐ုတ္ယြန္း၊ ယုိးဒယားယြန္း၊ ျမန္မာယြန္းတုိ႔မွာ ယြန္းထုတ္လုပ္ေသာ လူမ်ဳိးႏွင့္ ႏုိင္ငံကုိ အစြဲျပဳ အမည္မ်ားျဖစ္သည္။

ပုဂံေခတ္က ရာဇဝင္ ထင္ရွား ေစာလူးမင္း၏သား ေစာယြန္း(ေစာ ယြမ္း)မင္းသားႏွင့္ ေက်ာက္စာ၌ ထင္ရွားေသာ ၾကြာမ္း (ဂြၽမ္း၊ ခမာ)အေရး အသားတုိ႔မွာလည္ လူမ်ဳိးအမည္ႏွင့္ လူအမည္တုိ႔သာျဖစ္သည္။ ယြန္းလုပ္ငန္း၊ ယြန္းထည္ႏွင့္မဆုိင္။ ယြန္းဟူသည္ အဘယ္နည္း။ သစ္ေစးထည္၊ သစ္ေစးသုတ္ အရာဝတၴဳမ်ားအေပၚ ထုိးသည္ကုိ ယြန္း၊ ယြန္းထုိးဟု ေခၚသည္။ ယြန္းထုိးျခင္းကုိ သံစုတ္ ႏွင့္ထုိးရသည္။

သံစုတ္ႏွင့္ ယြန္းထုိးရာ၌ ၿဗိခနဲ ေနေအာင္ သံစုတ္ကုိ လုိရာစြဲယူၿပီး အ႐ုပ္ပန္းခက္ေဖာ္၍မရ။ တၿဗိၿဗိႏွင့္ သံစုတ္အား ေရွ႕သုိ႔လုိရာ ယြန္းေရြ႕ ယြန္းေရြ႕ထုိးယူရမည့္ အတတ္ပညာကုိ ယြန္းထုိး၊ ယြန္းထုိးပညာဟု ေခၚဆုိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ယြန္းဟူသည္ ယြန္းထုိးလုပ္ငန္း၏ ျပဳလုပ္ျခင္း အစြဲ ျပဳ ေဝါဟာရတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။


ယြန္းထုိးအတတ္မွာ နက္နဲခက္ ခဲ၍ ပညာပါသည္။ စုတ္ရာကုိ တိတိဝန္းဝန္း ထုိးတတ္ရသည္။ စုတ္ရာ မေထာင့္မယြန္းေအာင္ ထုိးႏုိင္ရသည္။ ယြန္းထုိးပညာ ေပၚဦးစက စက္ဝုိင္းကဲ့သုိ႔ အဝန္းအဝုိင္း ဒီဇုိင္းမ်ားသာ ထုိးၾကရသည္။ ေဂါက္သုံး၍ အခန္း ဖြဲ႕ယြန္းထုိးျခင္းမွာ ေနာက္မွ ဆန္း သစ္လာေသာ ဒီဇုိင္းမ်ားျဖစ္သည္။

ယြန္းထုိးသည့္ သံခြၽန္ကုိ စုတ္ဟုေခၚၿပီး ေပစာေရးသည့္ သံခြၽန္အား ကညစ္ဟု ခြဲျခားေခၚဆုိထားသည္ ။ ထုိ႔ျပင္ သံခြၽန္ကုိ သုံးစြဲျပဳလုပ္ျခင္း အတူတူ ယြန္းထုိးသည္။ ေပစာေရး သည္ဟု ကြဲျပားေနျပန္သည္။

ေပစာေရးထုိး သည္ဟူေသာ ေဝါဟာရထက္ ေပထက္ အကၡရာ တင္သည္။ ေပစာေရးကူးသည္ဟုသာ အသုံးမ်ားသည္။


ပုဂံေခတ္ ျမန္မာေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေက်ာက္စာထုသည္။ ေက်ာက္စာထုိးသည္ဟု ႏွစ္မ်ဳိးေတြ႕ရသည္။ ေက်ာက္စာကုိ ထြင္းထုျခင္း၊ ေရး ထုိးျခင္း ေဝါဟာရဆုိင္ရာ ကြဲျပားမႈ ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္စာကုိလည္း သံစုိ႔ႏွင့္ ထြင္းထုေရးထုိးၾကသည္။ ယြန္းလုပ္ငန္း၌ သံစုတ္ျဖင့္ အ႐ုပ္ပန္းခက္ ပုံေဖာ္ျခင္းကုိ ယြန္းထုိးသည္ဟု ေဝါ ဟာရတစ္မ်ဳိးတည္းသာ ေခၚဆုိခဲ့ၾက သည္မွာ ထူးျခားသည္။

ယြန္းထုိးျခင္းမွာ သံစုတ္ကုိ အသြားေဖာ္ထားသည့္ အထက္နားမွ ညာလက္မကုိ အတြင္းမွထား၍ အျပင္မွ လက္ညႇဳိး၊ လက္ခလယ္ တုိ႔ျဖင့္ ညႇပ္ကုိင္ၿပီး ဘယ္လက္မထိပ္က ကုိင္ထားသည့္ စုတ္တံ ေအာက္ေျခကုိ တြန္းေပးကာ အနက္ထည္ မ်က္ႏွာျပင္ သစ္ေစးသားကုိ ထုိးခြဲလ်က္ အ႐ုပ္၊ ပန္းခက္မ်ား ေဖာ္ ယူျခင္းျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ ယြန္းဟူသည္ ထုိစုတ္ထုိးပညာရပ္ကုိ ယြန္းဟု သတ္မွတ္႐ုံႏွင့္ ၿပီးျပည့္စုံၿပီေလာ။ ေမးစရာရွိ လာသည္။ ယြန္းလုပ္ငန္းတြင္ ယြန္း ထုိးအဆင့္မွာ အဓိကက်ေသာ္လည္း သစ္ေစးႏွင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ အရာ ဝတၴဳပစၥည္းမ်ားေပၚတြင္ ယြန္းထုိး ျခင္း အတတ္ျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးေပးမွ သာ ပန္းယြန္း၊ ယြန္းထည္ဟူ၍ အမည္တပ္ေခၚဆုိႏုိင္သည္။

ထုိယြန္းထုိးအတတ္ႏွင့္ အျခား အရာဝတၴဳတစ္ခုခုအေပၚ ေဖာ္က်ဴးေပးေသာ္လည္း ယြန္းလက္ရာ၊ ယြန္းထည္ပစၥည္း ျဖစ္မလာႏုိင္။ ေအာက္ခံ အရာဝတၴဳပစၥည္းေပၚမူတည္၍ အမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည္။ ဥပမာ ေပေပၚအ႐ုပ္၊ ပန္းခက္ ေရးထုိးပါက ေပေရးပန္းခ်ီ၊ သစ္သားျပားေပၚ အ႐ုပ္၊ ပန္းခက္ ေရးထုိးပါက သစ္ေရး၊ သစ္ထြင္းပန္းခ်ီျဖစ္သြားသကဲ့ သုိ႔ျဖစ္သည္။ သုိ႔ဆုိလွ်င္ သစ္ေစးျဖင့္ ျပဳလုပ္သည့္ ပစၥည္းတုိင္း ယြန္ပစၥည္းမ်ားဟူ၍ ေခၚဆုိႏုိင္ၿပီေလာ။ ဤတြင္ သစ္ေစးထည္တုိင္းအား ယြန္းတပ္၍ ေခၚဆုိႏုိင္ေသာအပုိင္းႏွင့္ ယြန္းမမည္ေသာ ပစၥည္းမ်ား အပုိင္းဟူ၍ ေတြ႕ရသည္။ ယြန္းမမည္ေသာ သစ္ေစးသုတ္ အဆင့္ရွိပစၥည္း မ်ားကုိ ေရွ႕တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီ။

ယြန္းထုိးရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အနက္ထည္မ်ားကုိ အေခ်ာခံ အဆင့္ကပင္ ယြန္းေဝါဟာရ သုံး၍ စတင္ေခၚဆုိ ခဲ့သည္။ ယြန္းေခ်ာ၊ ယြန္းကုိင္၊ ယြန္းခံ၊ ယြန္းထပ္၊ ယြန္းလက္ၿပီး အနက္ထည္တုိ႔ကုိ ယြန္းေဝါဟာရထည့္၍ ယြန္းပစၥည္းမ်ားအဆင့္ ေခၚဆုိေနၾကၿပီျဖစ္သည္။

ထုိသုိ႔ ယြန္းအဆင့္ျပဳလုပ္ရန္ သတ္မွတ္ထုတ္လုပ္သည့္ ယြန္းအနက္ထည္ေပၚတြင္ ယြန္းထုိးအတတ္ျဖင့္ ယြန္းထုိး၊ ယြန္းဆင္၊ အ႐ုပ္ပန္းခက္မ်ား ေဖာ္ေဆာင္လုိက္ေသာအခါ ယြန္းလက္ရာ ယြန္းထည္ ပစၥည္း အဆင့္ သုိ႔ ေရာက္သြားေတာ့ သည္။

ယြန္းဟူသည္ သစ္ေစးႏွင့္ ယြန္း အတတ္ပညာ ႏွစ္ရပ္ေပါင္းစပ္မႈမွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေဝါဟာရျဖစ္သည္။ ထုိေပါင္းစပ္မႈႏွစ္ရပ္မွ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ လုပ္ငန္းအဆင့္ဆင့္ကုိ ယြန္းလုပ္ငန္းဟု ေခၚဆုိျခင္းျဖစ္ သည္။

မွတ္သားရန္မွာ သစ္ေစးေတာင္း၊ သစ္ေစးဆန္ေကာ၊ သစ္ေစး ဆန္ခါကဲ့သုိ႔ ပစၥည္းမ်ားသည္ ယြန္း ထုိးရန္ ထုတ္ျခင္းမဟုတ္ပါ။ အၾကမ္းထည္မ်ားျဖစ္၍ ယြန္းထုိး၍ မရပါ။ ယြန္းထုိးမည့္ ပစၥည္းမ်ားက သီးျခားထုတ္လုပ္ရသည္။ သစ္ေစးႏွင့္ ဖက္စပ္ျပဳလုပ္ထားေသာ္လည္း ယြန္း မမည္ေသာအရာမ်ားစြာရွိသည္။ သား ႐ုိးႏွင့္သစ္ေစးေရာစပ္ ျပဳလုပ္ထာသည့္ ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုေစတီ ပုထုိးမ်ားကုိ သား႐ုိးဘုရား၊ သစ္ေစးပုထုိး၊ သစ္ေစး သား႐ုိးမံ၍ျပဳလုပ္ေသာ ႐ုပ္ ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားကုိ မံဘုရား၊ သစ္ေစးအတြင္း အျပင္ သုတ္လိမ္း ထားသည့္ ပုံး၊ ခြက္တုိ႔ကုိ သစ္ေစး ပုံး၊ သစ္ေစးခြက္ အမည္ ခြဲျခားသတ္ မွတ္ေခၚခဲ့ၾကသည္။
ပုဂံေခတ္ကလည္း သစ္ေစးႏွင့္ ေရာစပ္ျပဳလုပ္ထားေသာ ပုထုိးတုိ႔ကုိ ဟသၤာျပဒါးပုထုိး၊ ေဆးဒါန္းပုထုိး စသည္ျဖင့္ ဟသၤာျပဒါး၊ ေဆးဒါန္း အစြဲျပဳ ေဝါဟာရအမည္မ်ားကို ေတြ႕ ရသည္။

ပုဂံေခတ္တြင္ ပန္းဆယ္မ်ဳိး စလုံးအျပည့္အစုံ မေတြ႕ရေသးပါ။ ပန္းဘဲ (ပန္းပဲ)၊ ပန္းခီ(ပန္းခ်ီ)၊ ပန္းထ်ာန္(ပန္းထိမ္)၊ ပုရာမ္(ပန္းရံ)၊ ပန္းရန္ထုိမွ်သာ ေက်ာက္စာ၌ေတြ႕ရ သည္။ အဂၤေတပန္း၊ အဂၤေတ႐ုပ္ ထုလုပ္သူတုိ႔ကုိလည္း ပန္းေတာ့ဟု ေဝါဟာရ မရွိေသးပါ။

အမတ္ ညာဏပိစည္ (၅၉၉) ေက်ာက္စာတြင္ ပန္းရံသမား၊ ပန္းခ်ီ သမားတုိ႔၏ အမည္ကုိေတြ႕ရသည္။ ဂူပန္းရံ သမား ဗုဒၶလကၤာႏွင့္ ပန္းခ်ီ သမား စိတၱရာဗိစည္တုိ႔ျဖစ္သည္။ ဂူထြက္သမား၊ ဘုရားသမား၊ အဂၤေတ အသုံးအေခၚကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။ ပန္းဆယ္မ်ဳိးအတတ္ပညာ အျပည့္ အစုံစတင္ေဖာ္ျပေသာ ေခတ္္မွာ အင္းဝႏွင့္ ေညာင္ရမ္းေခတ္မွျဖစ္ သည္။

ဒုတိယ အင္းဝေခတ္ (ေညာင္ ရမ္းေခတ္ ၉၅၉-၁၁၁၃) ပခန္းႀကီး အရွင္ကုမာရကႆပ၏ ဓမၼရာသီပ်ဳိ႕ တြင္-
'စိအုဥ္ပန္းရန္၊ ေကာင္းမြန္ေျပ ျပစ္
အဂၤေတအတတ္၊ မည္မွတ္ ပန္းေတာ့
တေမာ့ကားေက်ာက္၊ လက္ရာ ေျမာက္လြန္း
ဤတသြန္းကား၊ ထူးဆန္း ႐ုပ္ထု
ပန္းပုေခၚမည္၊ ေရးသည္ပန္းခ်ီ
လုံးညီခံမွတ္၊ ပန္းပြတ္တျဖာ
ပူတာလုပ္ျငား၊ ပန္းေခတ္မ်ားက
တျခားေဝဖန္၊ ဤတသြန္ႏွင့္
ထက္ခြၽန္လွံ ဓား၊ သံအားခုိင္ၿမဲ
ပန္းပဲတေရ၊ ေၾကးမွတ္တတ္သည္
ပန္းတဥ္းမည္၏။ အရည္လွ်ံေထြ
ေရႊ၊ ေငြကစ၊ တတ္သမွ်ကား
မည္ရသေဘာ
ပန္းထိမ္ေလာသား၊ ေဖာ္ေႏွာ႐ုံးမႈ

ဤအစုသည္' ဟုေတြ႕ရသည္။ ဤတြင္ ပူတာ ပန္းခက္ အတတ္ဟုသာ ျပဆုိေသးသည္။ ပန္းယြန္း အတတ္ဟု မျပဆုိေသးပါ။ ပူတာကုိ ဆရာယုဒသန္က အဖုံးပါေသာ ေတာင္း၊ တံတင္းပူတာအား ေက်ာ္ ေအာင္စံထား ဆရာေတာ္က ဥစၥာ သုိမီွရာ၊ သစ္ဘ႑ာ၊ ႏွီးဘ႑ာ၊ ဆရာႀကီး ဦးဖုိးလတ္က ပူတာ ဆုိသည္ ဝါးႏွီးရက္ထည္ ပစၥည္းစသည္ ျဖင့္ ဖြင့္ဆုိၾကသည္။ ပူတာ ပန္းခတ္ အတတ္မွာ ပန္းယြန္းအတတ္ပညာ ေရွ႕ေျပးဟု ယူေကာင္းယူရမည္ထင္ သည္။ သုိ႔ေသာ္ ပန္းယြန္းအသုံးကုိမူ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပုိင္းမွ သုံး လာခဲ့သည္။

သုိ႔ႏွင့္ သစ္ေစးႏွင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ပစၥည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေပၚတြင္ ပန္းယြန္းအတတ္၊ ေရႊေရး၊ ေရႊခ်အတတ္၊ သား႐ုိးခင္း အတတ္ပညာတုိ႔ျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးထားေသာ အႏုပညာ လက္ရာပါမွသာ ပန္းယြန္းဟူေသာ အသုံးအႏႈန္းကုိမူ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေနာက္ပုိင္းမွ လႈိင္လႈိင္ သုံးလာခဲ့ၾကသည္။

နိဂုံး
သုိ႔ျဖင့္ သစ္ေစးႏွင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ပစၥည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေပၚတြင္ ပန္း ယြန္းအတတ္၊ ေရႊေရး၊ ေရႊခ် အတတ္၊ သား႐ုိးခင္းအတတ္ ပညာ တုိ႔ျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးထားေသာ အႏုပညာ လက္ရာပါမွသာ ပန္းယြန္း၊ ပန္းထည္ မည္သည္။

သုိ႔ဆုိလွ်င္ ယေန႔ သစ္ေစးႏွင့္ ျပဳလုပ္သမွ် ပစၥည္းမွန္လွ်င္ ယြန္းထည္ဟု ေခၚဆုိေနၾကသည္မွာ မမွန္ ေတာ့ၿပီလား။

မွန္ပါသည္။ ထုိလုပ္ငန္းႀကီးမ်ား၏ မ်ားစြာေသာ လက္မႈပညာ အဆင့္ဆင့္တြင္ ပန္းယြန္းလက္မႈ အတတ္ပညာမွာ အနက္နဲဆုံးႏွင့္ အခက္ခဲဆုံး ျဖစ္သည့္အျပင္ ထင္ရွားေပၚလြင္ေသာ လုပ္ငန္းပုိင္းလည္း ျဖစ္သည္။ အဓိကက်ေသာ ပညာရပ္လည္းျဖစ္သည္။ ထုိပန္းယြန္း ပညာလုပ္ငန္းပုိင္းကုိ အစြဲျပဳ၊ ဂုဏ္ျပဳ ေခၚဆုိေသာအားျဖင့္ ယြန္းထည္ လုပ္ငန္း၊ ယြန္းပညာ၊ ယြန္းထည္ စသျဖင့္ အမည္မ်ားျဖစ္လာၿပီးေနာက္ ယြန္းလုပ္ငန္းႀကီးမွ သစ္ေစးႏွင့္ ျပဳလုပ္သမွ် ပစၥည္းမွန္သမွ်ကုိလည္း ယခုအခါ ယြန္းဟူ၍ အစြဲျပဳ အမည္အျဖစ္ ေခၚေဝၚေနၾကျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္းတင္ျပရင္း နိဂုံးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္။

ကညစ္ယြန္း ဒီဇိုင္းမ်ား
 ပန္းဒီဇုိင္း
 ၁။ တစ္လိပ္ပန္း(သဇင္ေခြ)
 ၂။ ၾကာဖတ္
 ၃။ ၾကာပြင့္
 ၄။ ၾကာစိတ္
 ၅။ ရြက္လွပန္း
 ၆။ ပန္းေပါက္
 ၇။ ပန္းပြား
 ၈။ ဇာပန္း
 ၉။ နဂါးလိမ္
 ၁ဝ။ ခုိနန္းခန္းျပတ္
 ၁၁။ ဇင္းမယ္ (ယုိးဒယားပန္း)
 ၁၂။ ေရႊျပည္ႀကီး(တမာရြက္ပုံ)
 ၁၃။ ျမတဘက္(ႏွင္းဆီရြက္ပုံ)
 ပန္းယြန္းအမ်ဳိးအစား
 ၁။ ၾကည္ေတာ္မူယြန္း
 ၂။ ႐ုပ္ႀကီးယြန္း
 ၃။ ႐ုပ္ေသးယြန္း
 ၄။ အခန္းယြန္း
 ၅။ ေရွာက္ယြန္း
 ၆။ တုိ႔ယြန္း
 ၇။ ေရႊဇဝါယြန္း(ေရႊေရး)
 ၈။ သား႐ုိးပန္းယြန္း
 အ႐ုပ္ဒီဇုိင္း
 ၁။ ႐ုပ္ႀကီး
 ၂။ ႐ုပ္ေသး
 ၃။ ႐ုပ္ေသးစုံ
 ၄။ ႐ုပ္ေသး ႐ုပ္ျပ
 ၅။ ၿဂဳိဟ္ႀကီးရွစ္လုံး
 ၆။ (၁၂)၊ ရာသီ႐ုပ္
 ၇။ ႐ုပ္လွ၊ ပန္းၾကြ
 ၈။ ထြက္စည္ဝင္စည္
 ၉။ ႐ုပ္ႀကီးနန္းထုိင္
 ၁ဝ။ ႐ုပ္လုံးႀကီးနန္းထုိင္
 ၁၁။ ရာမဇာတ္
 (ေညာင္ရမ္းေခတ္)
 ၁၂။ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႕
 (အင္းဝေခတ္)
 ၁၃။ ငါးရာငါးဆယ္
 (ရတနာပုံေခတ္)
 ၁၄။ ဖြားေတာ္မူခန္း(ပုဂံေခတ္)
 ၁၅။ ေတာထြက္ခန္း(ပုဂံေခတ္)
 ၁၆။ ဆံေတာ္ပယ္ခန္း(ပုဂံေခတ္)
 ၁၇။ နံရံပန္းခ်ီမ်ဳိးစုံ
 (ေခတ္ေလးေခတ္)
 ယြန္းဆင္
 ၁။ အၾကမ္းဆင္
 ၂။ ႐ုပ္ေသးဆင္
 ၃။ ႐ုပ္ႀကီးဇာတ္ကြက္ဆင္
 ၄။ အခန္းဆင္
 ၅။ ဇာယြန္း
 ၆။ ကြင္းယွက္
 ၇။ ျမင့္မုိရ္
 ၈။ ဆီးႀကဳိဆယ္
 ၉။ နဂါးလိမ္
 ၁ဝ။ ႐ုပ္စုံ
 ၁၁။ ႐ုပ္ေသး႐ုပ္စုံ

 ေမာင္ၾကည္ပန္း ( ၿမင္းကပါ )

  ကမ ၻာသစ္ ၿမန္မာ Fan Page

No comments:

Recent Posts

လစဥ္အလုိက္ တင္ခဲ့ေသာ ပိုစ့္မ်ား

Popular Posts

ျမန္မာ့ေျမ

erer-outer'>