❖ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး (၁)
လူ႔ေဘာင္ပတ္၀န္းက်င္တြင္ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ဆက္ဆံၾကရာ၌ နားလည္မႈ၊ ယံုၾကည္မႈ၊
စရိုက္တူမႈ တို႔ျဖင့္ ေပါင္းသင္းၾကသည္။ သို႔ေသာ္တူညီမွသာ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံနိုင္မည္ဆိုလွ်င္
စစ္မွန္ေသာ လူမႈဆက္ဆံေရးမျဖစ္နိုင္ပါ။ လူအမ်ိဳးအမိ်ဳးစိတ္အေထြေထြဆိုသည့္အတိုင္း တစ္ေယာက္ႏွင့္
တစ္ေယာက္ သည္မတူညီနုိင္ပါ။ မတူနိုင္ေသာ စရုိက္၊ စိတ္ဓါတ္၊ပတ္၀န္းက်င္ကို တူညီသမွ် တူညီေအာင္ ညိွနိုင္မွသာ လွ်င္ ေကာင္းမြန္ေသာ လူမူဆက္ဆံေရးျဖစ္နိုင္ေပမည္။
ဗုဒၶဘာသာတြင္ ဗုဒၶၿမတ္စြာသည္ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္တြင္ အဆင္ေျပနိုင္ေစရန္ (၃၈) ျဖာ မဂၤလာ
တရားကိုေဟာၾကားခဲ့သည္။ ၾကီးသူကို ရိုေသ၊ ရြယ္တူကိုေလးစား၊ ငယ္သူကို သနား ဟု အစဥ္အလာ
ရိွခဲ့ပါသည္။ ၾကီးသူကိုရိုေသျခင္းတြင္ ရာထူးဂုဏ္သိန္အသက္ၾကီးေသာသူကို ရိုေသရမည္ဆို ျခင္းထက္ မိမိတို႔၏ စိတ္အတြင္းသာ ယဥ္ေက်းမႈကို ရိုေသျပရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ရြယ္တူ၊ ငယ္သူမ်ားတြင္လည္း ထို႔အတူပင္ ပုဂၢိဳလ္ပိုင္းကို ေလးစား၊ သနားရျခင္းထက္ မိမိတို႔၏ စိတ္ဓါတ္ယဥ္ေက်း မႈကို ဂရုစိုက္ရျခင္း
ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အျပင္ပိုင္းတြင္ လူအခ်င္းခ်င္းမႈ၍ ဆက္ဆံရျခင္းထက္ မိမိတို႔၏ စိတ္ဓါတ္
ယဥ္ေက်းမႈကို မႈတည္၍ ဆက္ဆံရျခင္းက ပို၍ေကာင္းမြန္ပါသည္။
မိမိတို႔ထက္ အသက္ဂုဏ္၀ါၾကီးသာေရွ႔တြင္ ေခါင္းငံု၍ ကိုယ္ကို ကိုင္းညြတ္ကာသြားျခင္းသည္ ထိုၾကီးသူကို ရိုေသျခင္းလား..မိမိ၏ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈကို ရိုေသျခင္းလား ဟုစဥ္စားရေပမည္။
လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္း မြန္မႈကို မိမိတို႔ ဗုဒၶဘာသာတြင္ ကိုယ္ဟန္အမူအရာ၊ ႏႈတ္ေျပာဆိုမႈ
ေကာင္းျခင္းျဖင့္ မျပည့္စံုေသးပါ။ အဆင္ေၿပညီညြတ္စြာ ေျပာဆိုလႈပ္ရွားျခင္းႏွင့္သာဆိုလွ်င္ ဟန္ေဆာင္မႈ သက္သက္သာ ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ကို အျပင္ပန္းတြင္ အေကာင္းဆံုးေပါင္းသင္း
ဆက္ဆံျပီး အတြင္းပန္းတြင္ မၾကည္ျဖဴမနွစ္သက္ လွ်င္ မွန္ေသာ ေကာင္းေသာ ဆက္ဆံေရးမျဖစ္နိုင္ပါ။
မိမိတို႔ ဗုဒၵဘာသာတြင္ ကိုယ္၊ႏႈတ္၊စိတ္ သံုးပါးညီညြတ္ေသာ လူမႈဆက္ဆံေရးကိုသာ
ဗုဒၶၿမတ္စြာေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။
လူမိုက္နွင့္မေပါင္းနဲ႔၊ ပညာရိွလူလိမၼာႏွင့္ေပါင္းသင္ပါ ဟု မဂၤလာသုတၱန္တြင္ ပါ၏။ ထိုေပါင္းသင္း
ဆက္ဆံေရးကို ဗုဒၶၿမတ္စြာသည္ အေပၚယံပိုင္းတြင္သာမက အတြင္းပိုင္းကို ထြင္းေဖာက္၍ျမင္ကာ
ေပါင္းသင္းဆက္ ဆံေစခဲ့ပါသည္။ လူမိုက္ ႏွင့္ လူလိမၼာကို မိမိတို႔သည္ လူမိုက္လကၡဏာ လူလိမၼာ
လကၡဏာတို႔ျဖင့္ အမွန္ဆံုးခြဲျခားနုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။
မိမိတြင္ နဂိုစိတ္ထားမေကာင္းပါက မသမာသူလူမိုက္တို႔ပင္ ပညာရိွ လူလိမၼာဟု အထင္မွားနိုင္သည္။ မိမိ၏ အတၱကိုသာ ပဓါနထား၍ မိမိျပဳသမွ်၊ ေျပာသမွ်၊ ထင္သမွ် မွန္သည္ ဟုထင္တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူမိုက္ လူလိမၼာ ခြဲျခားရာတြင္ မိမိတို႔၏ ပင္ကိုယ္စိတ္ထားေကာင္းမွသာ ခြဲျခင္းနိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
ရုပ္လကၡဏာ အသြင္အျပင္ႏွင့္ ရုပ္ပိုင္းကိုသာ ဂရုစိုက္လွ်င္ ပုဂၢိဳလ္ပိုင္းကိုသာ ေပါင္းသင္းနိုင္မည္ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔သည္ ပညာရိွလူလိမၼာႏွင့္ေပါင္းသင္းေနရရံုျဖင့္ မိမိပါ အလိုအေလ်ာက္ ပညာရိွလူလိမၼာမျဖစ္နုိင္ပါ။
ရုပ္ပိုင္း ကိုယ္ပိုင္းအရ ပညာရိွႏွင့္ ေပါင္းသင္းရျခင္းထက္ စိတ္ပိုင္းတြင္ပါ လိမၼာတတ္သိမႈရိွမွသာ ပညာရိွ
လူလိမၼာႏွင့္ ေပါင္းသင္းျခင္းျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၵဘာသာတြင္ မိမိမွ သူတစ္ပါးကို ဆက္ဆံေရးတြင္ ကိုယ္၊ႏႈတ္၊စိတ္ သံုးပါး
ညီညြတ္ေကာင္းမြန္ မွသာ လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္းျဖစ္သလို သူတစ္ပါးနွင့္ မိမိ ဆက္ဆံေရးတြင္လည္း
ပုဂၢိဳလ္ပိုင္း၊ အလုပ္ပိုင္း၊ စိတ္ဓါတ္ပိုင္းသံုးပါးလံုးေပါင္းသင္းဆက္ဆံနုိင္မွ
လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္းျဖစ္နိုင္သည္။
လူမႈဆက္ဆံေရးတြင္ အေျပာအဆို ေကာင္းမြန္မႈတစ္ခုကလည္း ဆက္ဆံေရးေကာင္းကို ျဖစ္ေစသည္။
လူမႈဆက္ဆံေရး အေျပာအဆိုပိုင္းတြင္ -
၁။ မမွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးၾကိဳက္ေသာစကား
၂။မမွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးမၾကိဳက္ေသာစကား
၃။မွားယြင္း၍ သူတစ္ပါးၾကိဳက္ေသာစကား
၄။မွားယြင္း၍ သူတစ္ပါးမၾကိဳက္ေသာစကား
၅။မွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးၾကိဳက္ေသာစကား
၆။မွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးမၾကိဳက္ေသာစကား .. ဟူ၍
စကား(၆) ခြန္းကို ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ စကားေျခာက္ခြန္း လူ၌ထြန္းလည္း
ႏွစ္ခြန္းကို သာ ျမတ္စြာဘုရား ေျပာၾကား ေတာ္ မူ ပါသည္ ။ ေျပာဆို ဆက္ဆံမႈ အဆင္ေျပေစရန္
စကားေျပာနည္းကို ျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔ပါသည္။ မမွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးၾကိဳက္ေသာ
စကားကို ေျပာလွ်င္ မုသား စကား ျဖစ္၍ ေကာင္းမြန္ေသာ ေျပာဆိုဆက္ဆံမႈ မဟုတ္ နိုင္ေတာ့ပါ။
က်န္ေသာ မမွန္ကန္၍ သူတစ္ပါး မၾကိဳက္ေသာစကား၊ မွားယြင္း၍ သူတစ္ပါးၾကိဳက္ေသာစကား၊
မွားယြင္း၍ သူတစ္ပါး မၾကိဳက္ေသာ စကားတို႔ သည္ မိမိႏွင့္ သူတစ္ပါးတို႔ကို ထိခိုက္နစ္နာေစေသာ
စကားမ်ားျဖစ္ပါသည္။
မွန္ကန္၍ သူတစ္ပါးမၾကိဳက္ေသာ စကားကုိ ေျပာဆိုရာတြင္လည္း အခိ်န္ကာလ ၊ေဒသကိုၾကည္႔၍
ေျပာဆို တတ္ရပါမည္။ မွန္ကန္ေသာ္လည္း သူတစ္ပါးမၾကိဳက္ေသာ စကားကုိ ေျပာဆိုလွ်င္ ေ
စတနာမည္မွ်ပင္ ေကာင္းပါေစ၊ အက်ိဳးမျဖစ္ အျပစ္သာျဖစ္နို္င္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မွန္ေသာ ေကာင္းေသာ စကားေျပာရာတြင္လည္း အခိ်န္၊ကာလ၊ ပုဂၢိဳလ္ကို ခြဲျခား၍
နားလည္သင့္ေသာ အသိဥာဏ္ကသာ အေရးၾကီးပါသည္။ျမတ္စြာဘုရားသည္ သားေတာ္ရာဟုလာကို
ဆံုးမ သြန္သင္ရာတြင္ မေျပာခင္မွာ စဥ္းစား၍ေျပာရမည္။ ေျပာစဥ္မွာ စဥ္းစား၍ေျပာရမည္။
ေျပာျပီးတြင္လည္း စဥ္းစားရမည္ ဟုဆံုးမခဲ့သည္။ မေျပာစဥ္းစား၊ ေျပာစဥ္းစား၊ ေျပာျပီးစကား
ျပန္စဥ္းစား ဟုဆံုးမထားခဲ့သည္။
ေကာင္းေသာ ပတ္၀န္းက်င္၊ ေကာင္းေသာစကားတို႔ကုိ ေျပာဆိုေဆာင္ရြက္နိုင္ဖို႔မွာ မိမိတို႔၏
စိတ္ရင္းေကာင္းမြန္မႈနွင့္ အသိဥာဏ္ကသာ အေျခခံသည္။
ဤကမာၻေလာကသည္ ျပန္႔ျပဴးညီညာေသာ ေျမျပင္အတိတည္ရိွေနျခင္းမဟုတ္။ ေတာင္စဥ္၊ ေတာင္တန္း၊ ကုန္းျမင့္၊ ခ်ိဳင့္၀ွမ္း၊ ေခ်ာက္ကမ္းပါး၊ျမစ္၊ေခ်ာင္းတို႔ျဖင့္ မတူေသာ အသြင္အျပင္ျဖင့္ရိွေနသည္။
သုိ႔ေသာ္ အသံုးမ၀င္၊ ၾကည္၍မလွ၊အသံုးမက်ေသာ ေနရာရႈခင္းဟူ၍မရိွပါ။ သူေနရာႏွင့္သူ လွပေအာင္
အလွစဥ္ၾကသည္သာျဖစ္သည္။
ထို႔အတူပင္ လူေဘာင္ေလာကသည္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔တြင္ စိတ္ေနစိတ္ထား၊ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး၊ အယူအဆ၊အေတြးအျမင္၊ အစြမ္းအစ၊ ရုပ္ရည္သြင္ျပင္တို႔သည္ မတူညီၾကပါ။လူေကာင္းႏွင့္ လူဆိုး၊
အမွားႏွင့္ အမွန္၊ အလွႏွင့္ မလွပမႈ၊ ေတာ္မႈႏွင့္ ညံ့မႈ မတူညီေသာ အရာရိွေနမႈသည္ပင္လွ်င္ ေလာက
ၿဖစ္သည္။ လူဆိုးရိွေန၍ လူေကာင္းကို သိရိွနိုင္သည္။အမွား ရိွေန၍ အမွန္ကို သိရိွနိုင္သည္။
အဆိုးအျပစ္တို႔ သည္ အေကာင္းအမွန္ျဖစ္ဖို႔ ရပ္တည္ေနၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ားႏွင့္ မိမိဆက္ဆံေရးတြင္ သင္ေကာင္းလွ်င္ ကၽြႏု္ပ္မဆိုးပါ။ သင္ဆိုးလွ်င္ ကၽြနု္ပ္ဆိုးရမည္ ဆိုေသားအယူကို ပယ္ဖ်က္သင့္သည္။
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ
မတူညီေသာ စိတ္သေဘာထားအျမင္တို႔ကို တူညီနိုင္သမွ် တူညီေအာင္ ညိွ၍ တူညီေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ ပန္းတိုင္နွင့္ တူညီေသာ လုပ္ငန္းစဥ္တို႔ကို ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကျခင္းကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဟု
ေခၚၾကသည္။ မတူညီေသာ စိတ္အေျခအေနနွင့္ ကြဲျပားေသာ သေဘာတရားတို႔ကို တူညီနိုင္ေသာ
အားလံုးက လက္ခံႏိုင္ေသာ တူညီကိန္းကို ရွာရာတြင္ အမွန္တရားကို လိုလား ျမတ္ႏိုးမႈနွင့္
အမွန္တရားကို ရလိုမႈေပၚတြင္ အေျခခံရမည္ျဖစ္သည္။ထိုသို႔မဟုတ္ အမ်ား၏လိုလား လက္ခံမႈ၊ အမ်ား၏ ႏွစ္သက္မႈ အရိွဆံုး အေပၚသာယူ၍ အမွန္တရားကုိ မ်က္ႏွာလြဲလိုက္လွ်င္ ထိုပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈသည္ လြဲမွားေသာ ပန္းတိုင္သို႔သာ ဦးတည္လိမ့္မည္။
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သည့္ လုပ္ငန္းမွန္သမွ်၌ မညီမွ်ျခင္းေတြထဲမွာ ညီမွ်ျခင္းတစ္ခုကို ပထမဆံုးရွာရမည္။ ထိုညီမွ်ျခင္းသည္ စည္းလံုးညီညြတ္မႈကို ဦးတည္မည္။စည္းလံုးညီညြတ္မႈမွတဆင့္ မတူညီသည္တို႔ကို
အဖ်ားအနားသတ္၍ တူညီသည္တို႔ကိုေပါင္းစုကာ အမွန္တရားကို အုတ္ျမစ္အျဖစ္ထားကာ တတ္ညီ
လက္ညီ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမည္။ ထုိပူေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈသည္ မွန္ကန္ေသာ ပန္းတုိင္သို႔ မလြဲမေသြ ဦးတည္လိမ့္မည္ျဖစ္သည္။
ပထမအဆင့္ျဖစ္သည့္ တူညီကိန္းရွာနိုင္ရန္အတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သူတို႔သည္ အျပည့္အ၀
သည္းခံနိုင္မႈ၊ မိမိအတၱကို ခိ်ဳးႏိွမ္မႈ၊ မာန္မာနမထားမႈ၊ ကိုယ္က်ိဳး ကိုယ့္သေဘာထားကို ေရွ႔တန္းမတင္မႈ၊
အမ်ား၏ဆႏၵကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားမႈ၊ ရိုးသားပြင့္လင္းမႈ၊ စသည့္သေဘာထားမ်ား ရိွသင့္သည္။
မိမိအတၱကို မခိ်ဳးႏိွမ္ဘဲ တစ္ယူသန္ တစ္ေဆာက္ကန္း သေဘာထားမိ်ဳးျပဳမူ ေဆာင္ရြက္ ေျပာဆိုမႈမ်ိဳးသည္ တူညီမႈကို ရလိမ့္မည္မဟုတ္။
Posted by khaingsukyi
No comments:
Post a Comment