အဲဒီေတာ့ ဒီမွာ သုခေ၀ဒနီယ၊ ခ်မ္းသာတဲ့ အက်ိဳးကို ေပးတဲ့ ကံတရားကို ဆင္းရဲတဲ့ အက်ိဳးေပးတဲ့ ကံတရား အၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ဘာသာတရားကို လိုက္နာတာလားဆုိရင္ အေၿဖက “မဟုတ္ဘူး”။ ဆင္းရဲတဲ့ အက်ိဳးေပးတဲ့ ကံတရားကို ခ်မ္းသာတဲ့ အက်ိဳးေပးတဲ့ ကံတရားအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုးတာလား ဆုိရင္လည္း အေၿဖက “မဟုတ္ဘူး” တဲ့။ ဒီ အေၿဖကို ေၿဖတယ္။
ေနာက္တစ္စံုက ဘာလဲလုိ႔ဆုိရင္ ( ၃ ) ပရိပကၠေ၀ဒနိယ နဲ႔ အပရိပကၠေ၀ဒနိယ တဲ့။ ပရိပကၠ ဆုိတာ ရင့္က်က္တယ္။ ရင့္က်က္ၿပီး ကံတရား၊ ရင့္က်က္ၿပီးလုိ႔ အက်ိဳးေပးေတာ့မယ့္ ကံတရား။ အပရိပကၠေ၀ဒနိယ ဆုိတာ မရင့္က်က္ေသးလို႔ အက်ိဳးမေပးေသးတဲ့ ကံတရား၊ အဲဒီ ( ၂ ) ခုကို အေၿပာင္းအလဲလုပ္ဖုိ႔ ဘာသာတရားကို လုိက္နာ က်င့္သံုးတာလားတဲ့။ ရင့္က်က္ၿပီးတဲ့ ကံတရားကို မရင့္က်က္ေသးတဲ့ ကံတရားအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔၊ မရင့္က်က္ေသးတဲ့ ကံတရားကို ရင့္က်က္တဲ့ ကံအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ဘာသာတရားကို က်င့္သံုးရတာလားလုိ႔ ေမးတယ္။ ရွင္သာရိပုတၱရာက “မဟုတ္ဘူး ငါ့ရွင္” တဲ့။ အဲဒါ အတြက္ က်င့္သံုးတာလည္း မဟုတ္ဘူးတဲ့။
ေနာက္တစ္ခုက ( ၄ ) ဗဟုေ၀ဒနိယ နဲ႔ အပၸေ၀ဒနိယ။ တခ်ိဳ႕ကံက အက်ိဳးနဲနဲေလးပဲ ခံစားေစတယ္။ ကံတရား ေတြဟာ အက်ိဳးထုတ္လုပ္ပံုခ်င္း မတူၾကဘူးေပ့ါ။ အဲဒီေတာ့ ဗဟုေ၀ဒနိယ လုိ႔ဆုိတဲ့ အက်ိဳးေတြ မ်ားစြာ ခံစားရတဲ့ ကံ တရား ကို အပၸေ၀ဒနိယ - အက်ိဳးနဲနဲေလး ခံစားရတဲ့ ကံ အၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုး တာလားတဲ့။
အပၸေ၀ဒနိယ - အက်ိဳးနဲနဲေလး ခံစားရတဲ့ ကံတရားကို
ဗဟုေ၀ဒနိယ - အက်ိဳးတရားေတြ အမ်ားၾကီး ခံစားရတဲ့ ကံတရားအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ၿမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္တာလား၊ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုးတာလားလုိ႔ ေမးတယ္။ ဒါလည္း “မဟုတ္ဘူး” လုိ႔ ေၿဖတယ္။
ေနာက္တစ္ခုေမးတာက ( ၅ ) ေ၀ဒနိယ နဲ႔ အေ၀ဒနိယ။ ေ၀ဒနိယ နဲ႔ အေ၀ဒနိယ ဆုိတာ General point နဲ႔ ေၿပာတာ။ အက်ိဳးေပးမယ့္ ကံ နဲ႔ အက်ိဳးမေပးတဲ့ ကံေပ့ါေနာ္။ ေ၀ဒနိယ ဆုိတာ အက်ိဳးတရားကို ခံစားေစတတ္တဲ့၊ ၿဖစ္ေပၚေစတတ္တဲ့ ကံတရားမ်ိဳး။ အေ၀ဒနိယ ဆုိတာ အက်ိဳးမေပးတဲ့ ကံတရားမ်ိဳး။ အေဟာသိကံ ၿဖစ္သြားတာမ်ိဳး။ အဲဒီေတာ့ ေ၀ဒနိယ - အက်ိဳးကို ခံစားေစတတ္တဲ့ ကံတရားမ်ိဳးကုိ အေ၀ဒနိယ - အက်ိဳးမေပးတဲ့ ကံတရားအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲဖုိ႔ ၿမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္ရတာလား၊ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုးရတာလား .. တဲ့။
မဟုတ္တာေတြ အကုန္လုပ္ၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီကံေတြက လံုး၀ အက်ိဳးမေပးေတာ့ဘူးဆုိတာ ၿဖစ္ႏိုင္ပါ့ မလား။ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူးေလ။ မဟုတ္တာလုပ္ထားလုိ႔ရိွရင္ ေ၀ဒနိယ ကံ ၿဖစ္ေနၿပီ။ အက်ိဳးေပးႏိုင္တဲ့ ကံ ၿဖစ္ေနၿပီ။ အဲဒီ အက်ိဳးေပးႏိုင္တဲ့ ကံေတြကို အက်ိဳးမေပးရေအာင္ ေၿပာင္းလဲပစ္ဖုိ႔ဆုိတာ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဘယ္တန္ခုိးရွင္ကမွ လုပ္လုိ႔မရတဲ့ ကိစၥ တစ္ခုေပ့ါေနာ္။ အဲဒီလုိ ေမးခြန္းေတြကို အၿပန္အလွန္ ေမးလုိက္ တာ ေမးခြန္း ၁၀ မ်ိဳး ၿဖစ္သြားတယ္။
ၿပန္ၿပီးေတာ့ မွတ္သားဖုိ႔ရာက -
( ၁ ) ဒိ႒ဓမၼ ေ၀ဒနိယနဲ႔ သမၸရာယေ၀ဒနိယ ကံ ၂ မ်ိဳး အေၿပာင္းအလဲလုပ္ဖုိ႔။
( ၂ ) သုခေ၀ဒနိယ နဲ႔ ဒုကၡေ၀ဒနိယ ကံ ၂ မ်ိဳး အေၿပာင္းအလဲ လုပ္ဖုိ႔။
( ၃ ) ပရိပကၠေ၀ဒနိယ နဲ႔ အပရိပကၠေ၀ဒနိယ အေၿပာင္းအလဲလုပ္ဖုိ႔။
( ၄ ) ဗဟုေ၀ဒနိယနဲ႔ အပၸေ၀ဒနိယ အေၿပာင္းအလဲလုပ္ဖုိ႔
( ၅ ) ေ၀ဒနိယနဲ႔ အေ၀ဒနိယ ကံ ၂ ခု ကို အေၿပာင္းအလဲလုပ္ဖုိ႔ ဘာသာတရားကို က်င့္သံုးတာလားလုိ႔ ၅ မ်ိဳးကို အၿပန္အလွန္ ေမးလုိက္တဲ့အခါ ေမးခြန္း ၁၀ ပုဒ္၊ အဲဒီ ေမးခြန္း ၁၀ ပုဒ္ရဲ ႔ အေၿဖက “မဟုတ္ဘူး” ( No ) လုိ႔ အေၿဖထြက္ လာတယ္။ အေၿဖက မရဘူး။
“ဒါၿဖင့္ ဘာအတြက္ က်င့္သံုးတာလဲ၊ အရွင္ဘုရားက အကုန္လံုး No ခ်ည္း ေၿဖတယ္၊ ဒါၿဖင့္ အေၿဖ ထြက္မလာ ေတာ့ ဘာအတြက္ ဘာသာတရားကုိ လုိက္နာက်င့္သံုးတာလဲ” ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခု ထပ္တက္လာတယ္ေနာ္။
“အထ ကိမတၳံ စရဟာ၀ုေသာ ဘဂ၀တိ ၿဗဟၼစရိယံ ၀ုႆတိ” ဒါၿဖင့္ ဗုဒၶၿမတ္စြာေဟာေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဘာသာတရား ကို လုိက္နာက်င့္သံုးတာဟာ ဘာအတြက္ လုိက္နာက်င့္သံုးတုန္းလုိ႔ ေမးလုိက္တယ္။
ေၿဖဆုိခ်က္က “သံသရာမွာ ဘယ္တုန္းကမွ မသိခဲ့ဖူးတဲ့၊ ဘယ္တုန္းကမွ မၿမင္ခဲ့ဖူးတဲ့၊ ဘယ္တုန္းကမွ ကိုယ့္ရဲ ႔ စိတ္ထဲ ႏွလံုးထဲ ေရာက္မလာဖူးတဲ့၊ ဘယ္တုန္းကမွ မ်က္ေမွာက္ မၿပဳခဲ့ဖူးတဲ့၊ ဘယ္တုန္းကမွ ကိုယ့္ အသိစိတ္ထဲ ေပၚမလာဖူးတဲ့ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခကို သိဖုိ႔ ၿမင္ဖုိ႔ ေရာက္ရိွလာဖုိ႔ မ်က္ေမွာက္ၿပဳႏိုင္ဖုိ႔ ထုိးထြင္းသိႏိုင္ဖုိ႔ ဘာသာတရား ဆုိတာ က်င့္သံုးရတာ” တဲ့။
ဆုိလုိတာက “မသိတာေတြ သိဖုိ႔ ဘာသာတရားက်င့္သံုးတယ္” လုိ႔ ဒီလုိေၿပာတာေနာ္။ မသိေသးတာေတြ သိဖုိ႔ ဘာသာတရားက်င့္သံုးတာတဲ့။ ဒီလုိေၿဖတာ။ ဘယ္တုန္းကမွ မသိခဲ့ရဖူးတဲ့၊ ဘယ္တုန္းကမွ မၿမင္ခဲ့ရဖူးတဲ့ တရားဓမၼေတြ ကို သိဖုိ႔ၿမင္ဖုိ႔ မ်က္ေမွာက္ၿပဳဖုိ႔၊ အင္မတန္မွ ထူးဆန္းတဲ့ အသိဉာဏ္ေတြ ရဖုိ႔အတြက္တဲ့။ အသိဉာဏ္ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါတယ္ဆုိတာ ထင္ရွားတယ္။ ၿမတ္စြာဘုရားက အၿမဲတမ္း အသိဉာဏ္ကို ဦးစားေပးတာေလ။ “ဗုဒၶ” လုိ႔ ဆုိတာကို က “သိသူ” လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရတယ္။
အဲဒီေတာ့ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုးတယ္ဆုိတာ ခုနက အေၿခအေနေတြ ကံတရားေတြကို ေၿပာင္းပစ္ဖုိ႔ မဟုတ္ဘူး။ သုိ႔ေသာ္ ဒီကေန႔ ေခတ္ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ အေၿခအေနတစ္ခု ေၿပာင္းပစ္ဖုိ႔ လုပ္ေနၾကတယ္။ ၿဖစ္ႏိုင္ မၿဖစ္ႏိုင္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ စဥ္းစားၾကည့္။ လုပ္ခ်င္တာေတြ လုပ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ ေၿပာင္းပစ္မယ္။ ဘယ္ရမလဲ၊ မရဘူး။ မရႏိုင္တဲ့အရာကို ရတယ္လုိ႔ ထင္ေနလုိ႔ရိွရင္ ဒါ မွားယြင္းတဲ့ အၿမင္တစ္ခုပဲ။ မွားယြင္းတဲ့ အၿမင္ကို မိစ ၦာဒိ႒ိ လုိ႔ ေခၚတယ္။ မွားယြင္းတဲ့ အၿမင္ကို လက္ခံတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရဲ ႔ destination က ငရဲနဲ႔ တိရစ ၦာန္ ပဲတဲ့။ ဒီလုိ ဆုိလိုတာေပ့ါေနာ္။
အဲဒီေတာ့ ရွင္သာရိပုတၱရာက ေၿဖတယ္။ “မသိေသးတာကို သိဖုိ႔၊ မၿမင္ေသးတာကို ၿမင္ဖုိ႔၊ မွက္ေမွာက္ မၿပဳႏိုင္ေသးတာကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳဖုိ႔၊ ကိုယ္ေတြ႔မရေသးတာကို ရဖုိ႔ က်င့္တာ” .. တဲ့။
“ဒါၿဖင့္ အရွင္ဘုရား မသိေသးတာ၊ မၿမင္ေသးတာ၊ မ်က္ေမွာက္မၿပဳေသးတာဟာ ဘာေတြတုန္း ဘုရား” လုိ႔ ေမးစရာ ရိွလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီလုိေၿဖတယ္။
“ဒါက ဒုကၡ ပဲ၊ ဒါက ဒုကၡၿဖစ္ေၾကာင္း တရားပဲ၊ ဒါက ဒုကၡေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားတဲ့ အရာပဲ။ ဒါက ဒုကၡေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖုိ႔ ရန္အတြက္ အက်င့္လမ္းမွန္ပဲ” လုိ႔ သစၥာတရားကို သိဖုိ႔တဲ့။ ဒီလုိဆိုလုိတာပဲ။ အဲဒီေတာ့ သစၥာတရား မသိေသးသမွ် ကာလပတ္လံုး သံသရာထဲမွာ လည္ေနမွာပဲ။ သစၥာတရားကို သိၿပီးတဲ့အခါ သံသရာမွ လြတ္ေၿမာက္မွာ ၿဖစ္တယ္။
ၾကည့္။ ‘ရွင္အဂၤုလိမလ’ ဟာ ကံတရားကို ေၿပာင္းတာ မဟုတ္ဘူး၊ သူသိေအာင္ လုပ္လုိက္တာ။ သိေအာင္ လုပ္လုိက္လုိ႔ သိသြားတဲ့အခါ ခုနက ကိစၥေတြ အလုိလုိၿပီးသြားတယ္။ ဒီလုိ ဆိုလုိတာေပ့ါေနာ္။ အဲဒီေတာ့ သစၥာတရားကို မသိေသးသမွ် ကာလပတ္လံုး သံသရာထဲမွာ လည္ေနဦးမွာပဲ။ သံသရာထဲမွာ လည္ၿပီး ဒုကၡေရာက္ေနမယ့္ အေနအထားေတြက လြတ္ေၿမာက္ဖုိ႔အတြက္ “ဒါက ဒုကၡပဲ၊ ဒါက ဒုကၡၿဖစ္ၿခင္းရဲ ႔ အေၾကာင္းတရားပဲ၊ ဒါက ဒုကၡရဲ ႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ ၿဖစ္တယ္။ ဒါက ဒုကၡ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ မဋိပဒါ ၿဖစ္တယ္” လုိ႔ ဒါကိုသိုဖုိ႔၊ ဒါကုိ ၿမင္ဖုိ႔၊ ဒါကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳႏိုင္ဖုိ႔ ဘာသာတရား က်င့္သံုးမႈကို လုပ္ၾကရတာ ၿဖစ္တယ္.. တဲ့။
အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶဘာသာေတြ တရားက်င့္တာ၊ ဥပုသ္ေစာင့္တာပဲ ၿဖစ္ၿဖစ္၊ သမာဓိက်င့္စဥ္ကို က်င့္တာပဲ ၿဖစ္ၿဖစ္၊ ၀ိပႆနာက်င့္စဥ္ကို က်င့္တာပဲ ၿဖစ္ၿဖစ္၊ ဘာအတြက္လုပ္တာလဲ ဆုိတာေတာ့ အမွန္တရားကို သိဖုိ႔ အတြက္ လုပ္တာ တဲ့။
အဲဒီ အမွန္တရားမွာ ဒုကၡနိေရာဓ ဆုိတာ နိဗၺာန္ ပဲ။ အဲဒီေတာ့ နိဗၺာန္ ဆုိတာကို ေတြ႔ၿမင္မွ ဒုကၡသမုဒယ ဆုိတဲ့ တဏွာကို ဖယ္ႏိုင္တာ။ ဒုကၡ သမုဒယ တဏွာကို ဖယ္မွ ဒုကၡ ဆုိတာကို ရပ္ဆုိင္းလုိ႔ရမွာ၊ အဲဒီ အေၿခအေနေတြ ေရာက္ဖုိ႔ရန္ အတြက္ “ဒုကၡ နိေရာဓ ဂါမိနိ ပဋိပဒါ” လုိ႔ ဆုိတဲ့ “မဂၢ” ကို ကိုယ့္သႏ ၱာန္မွာ ထူေထာင္ရမွာ ၿဖစ္တယ္။ ၿမတ္စြာ ဘုရားက အကုန္လံုး ကြင္းဆက္နဲ႔ ေဟာတာ။ သစၥာေလးပါး ဆုိတာ Buddhist practice ကို အက်ဥ္းေၿပားထားတဲ့ စကားပဲ။ အက်ဥ္းဆံုးနည္းနဲ႔ ေၿပာလုိက္တာ။
အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္ဟာ ဘာလုပ္ရမွာလဲလုိ႔ဆုိရင္ “ဒုကၡ နိေရာဓ ဂါမိနိ ပဋိပဒါ” ကို က်င့္ရမွာ။ “ဒုကၡ နိေရာဓ ဂါမိနိ ပဋိပဒါ” ဆုိတာ ဘာလဲလို႔ ေမးမယ္ဆုိရင္ မဂၢင္ရွစ္ပါး “မဇိၥ်မ ပဋိပဒါ” ပဲ။ အဲဒီေတာ့ မဇၥ်ိမ ပဋိပဒါ ဆုိတာ တၿခား သြားရွာရမွာ မဟုတ္ဘူး။ သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏ ၱ၊ သမၼာအာဇီ၀၊ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ ဆုိတဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္တရားပဲ။ အဲဒီ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို မိမိရဲ ႔ သႏ ၱာန္မွာ ထူေထာင္ေပးတာ။ ထူေထာင္ေနတဲ့ အခ်ိန္ကုိ ပုဗၺဘာဂမဂ္ လုိ႔ေခၚတယ္။ ပုဗၺဘာဂမဂ္ ဆုိတာ ေလာကုတၱရာမဂ္ မရခင္ ေရွ ႔ပိုင္းမွာ ၿဖစ္ေနတာ။ မဂ္၊ မဂ္ နဲ႔ ေၿပာတာဟာ ဒီ ၈ ခု အေပါင္းပဲ ၿဖစ္တယ္။
“မဂၢ” အဓိပၸါယ္
မဂ္ ဆုိတာ အေပါင္းရဲ ႔နာမည္ Unity if 8 factors ေပါ့။ Unity ကို “မဂၢ” လုိ႔ ေခၚတာ။ ဘာၿဖစ္လုိ႔ မဂၢ လုိ႔ ေခၚ တာတုန္းဆုိေတာ့ အ႒ကထာ ဆရာၾကီးေတြ ဖြင့္ၿပတာ သိပ္ၿပီးေတာ့ သေဘာက်စရာေကာင္းတယ္။ သေမၼာဟ ၀ိေနာဒနိ အ႒ကထာမွာ ၃ မ်ိဳး ဖြင့္ထားတယ္။ စဥ္းစားတတ္ရင္ သဘာ၀ကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးတဲ့ Defination တစ္ခုဆုိတာ သိရတယ္။
“မဂၢ” ရဲ ႔ အဓိပၸါယ္ကို ပထမ ဘယ္လုိေၿပာသလဲလုိ႔ဆုိရင္ “နိဗၺာနံ မဂၢတိ ဂေ၀သတီတိ မေဂၢါ” တဲ့။ သူ႔ဟာသူ ရွာေပးလိမ့္မယ္တဲ့။ ေဟာ ဒါ ဒုတိယ definition ၿဖစ္တယ္။
ေနာက္တစ္ခါ သူ႔ဟာသူ ရွာသြားတယ္ဆုိတာ ဘယ္လုိရွာတာတုန္းဆုိေတာ့ “ကိေလေသ မာေရေႏ ၱာ နိဗၺာနံ ဂစ ၦတီတိ မေဂၢါ - ကိေလသာေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ၿပီး နိဗၺာန္ထဲ ေၿပး၀င္သြားတာ” တဲ့။ ေဟာ နိဗၺာန္ကို ေတြ႔ေအာင္ ရွာတာလဲ မဂၢင္ရွစ္ပါးပဲ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ “မဂၢ” ဆုိတဲ့ နာမည္ကို ေပးထားတာေနာ္။
“မဂၢ” ဆုိတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸါယ္ ၃ မ်ိဳးနဲ႔ မွတ္ရမယ္။ နိဗၺာန္ လုိခ်င္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ရွာရတဲ့အရာ၊ နိဗၺာန္ကို ရွာေပးတတ္တဲ့ အရာ၊ ကိေလသာေတြကို ဖယ္ရွားၿပီး နိဗၺာန္ထဲကို ၀င္ေရာက္တဲ့အရာလုိ႔ ဆုိလိုတယ္။ အဲဒါဟာ ဘယ္တရားေတြလဲလုိ႔ ဆုိရင္ သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာ၀ါစာ စတဲ့ ဒီ မဂၢင္ ရွစ္ပါးပဲ တဲ့။
အဲဒ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ ဗုဗၺဘာဂမဂၢ လုိ႔ ဆုိတဲ့ ၀ိပႆာနာဉာဏ္ အခုိက္မွာ တစ္ခါတစ္ရံ သမၼာဒိ႒ိက ဦးေဆာင္ တယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ သမၼာသမာဓိတုိ႔၊ သမၼာ၀ါယာမတုိ႔၊ သမၼာသတိတုိ႔က ဦးေဆာင္ေနတယ္။ ဒီလုိ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီ သြားတယ္။ အားလံုးရဲ ႔ စြမ္းအင္သတၱိဟာ တေၿပးညီ ၿဖစ္သြားၿပီး သူ႔အလုပ္ကို သူ တစ္ညီတည္း လုပ္သြားၿပီ၊ တစ္ခုတည္း ကဲ့သုိ႔ ၿဖစ္သြားၿပီဆုိရင္ ေလာကုတၱရာမဂ္ အဆင့္ေရာက္သြားၿပီ။ မညီေသးဘူး တစ္စေထာင္ တစ္စေလ်ာ့ ၿဖစ္ေနေသးရင္း ၀ိပႆနာ အဆင့္ပဲ ရိွေသးတယ္။ ၀ိပႆနာအဆင့္ကို ပုဗၺဘာဂမဂ္ လုိ႔ေခၚတယ္။
အဲဒီ “ပုဗၺဘာဂမဂၢ” ဟာ အဆင့္ၿမင့္လာလုိ႔ တစ္စေထာင္ တစ္စေလ်ာ့ မရိွေတာ့ဘဲ တစ္ညီတည္း စြမ္းေဆာင္မႈ ေပးသြားၿပီ ဆုိတဲ့အခါ ေလာကုတၱရာမဂၢ ၿဖစ္သြားေရာ။ အဲဒီ ေလာကုတၱရာမဂၢ ၿဖစ္သြာၿပီ ဆုိတဲ့ အခါ ဆုိင္ရာဆုိင္ရာ ကိေလသာေတြကို ဖယ္ၿပီး နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳလိုက္တယ္။ နိဗၺာန္ကို အာရံုၿပဳၿပီးေတာ့ ဆုိင္ရာဆုိင္ရာ ကိေလသာေတြကို ဖယ္ရွားပစ္လိုက္လုိ႔ အမွန္တရားကို သိၿခင္းကိစၥဟာ အဲဒီမွာပင္ အဆံုးသတ္သြားတယ္ေပါ့။
အဲဒီေတာ့ ဘာသာတရားကို လုိက္နာက်င့္သံုးတယ္ဆုိတာ အဲဒီအသိဉာဏ္မ်ိဳးရေအာင္ က်င့္သံုးတာေနာ္။ သာမန္ အားၿဖင့္ ေၿပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဘာသာတရားကို ဘာလုိ႔ က်င့္သံုးၾကတာတုန္းဆုိ “နိဗၺာန္” ရခ်င္လုိ႔ ေၿဖေကာင္း ေၿဖမယ္။ အခု ရွင္သာရိပုတၱရာ ေၿဖဆုိတဲ့ အေၿဖဟာ အလြန္ၿပည့္စံုတဲ့ အေၿဖပဲေနာ္။ ဘယ္တုန္းကမွ မသိေသးတာေတြ သိဖုိ႔၊ ဘယ္တုန္းကမွ မၿမင္ခဲ့တာေတြ ၿမင္ဖုိ႔၊ ဘယ္တုန္းကမွ မရခဲ့ေသးတာ၊ မ်က္ေမွာက္မၿပဳခဲ့ေသးတာေတြ ရဖုိ႔ မ်က္ေမွာက္ၿပဳဖုိ႔ ဘာသာတရားကို က်င့္သံုးၾကတာတဲ့။
ဒါၿဖင့္ ဘယ္တုန္းကမွ မၿမင္ခဲ့ေသးတာေတြ၊ မရေသးတာေတြဆုိတာက ဘာတုန္းဆုိေတာ့ “သစၥာေလးပါး” ပဲ။ သစၥာေလးပါး မသိလုိ႔ ဘုန္းၾကီးတုိ႔တစ္ေတြ၊ သံသရာလည္ေနၾကတာ။ ၿမတ္စြာဘုရား ကိုယ္တုိင္က “ငါလည္း သံသရာလည္ခဲ့ရတယ္၊ မင္းတို႔လည္း သံသရာလည္ခဲ့ရတယ္၊ အခု သစၥာေလးပါးကို သိသြားၿပီ၊ သိသြားတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္၊ သံသရာလည္ၿခင္း အေၾကာင္းေတြ အကုန္ဖယ္ရွားၿပီးသြားၿပီ” ။ ဒီလုိ ဆုိလုိတာေနာ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ တရားခ်စ္ခင္ သူေတာ္စင္ ပရိသတ္အေပါင္းတုိ႔..
ဘုရား တရားေတာ္ေတြဟာ ၿမန္မာၿပည္မွာ ၿပည့္ၿပည့္၀၀ တည္ရိွ ထြန္းကားေနဆဲပဲ ၿဖစ္တယ္။ ဒီတရားေတာ္ေတြ ၿမန္မာၿပည္ေရာက္ လာေအာင္ သယ္ေဆာင္လာခဲ့ၾကတဲ့ ေက်းဇူးရွင္ေတြဟာ ရွင္အရဟံ စတဲ့ ရဟန္းေတာ္ အရွင္ၿမတ္ၾကီး ေတြပဲ ၿဖစ္တယ္။သံဃာေတာ္ေတြက သယ္ေဆာင္ လာၿပီး စဥ္ဆက္မၿပတ္ ပို႔ခ်ေပးခဲ့လုိ႔သာ ဒီတရားေတြရဲ ႔ အဓိပၸါယ္ကို သိႏိုင္ခြင့္ ရၾကတယ္။ အကယ္၍ စာအုပ္ေတြသာ သယ္လာၿပီး ဗီရိုထဲ ထည့္ပစ္ခဲ့မယ္ဆုိရင္ ဘယ္သူမွ သိမွာမဟုတ္ဘူး။
စာအုပ္ရွိၿပီး သင္ဖုိ႔လည္း လုိတယ္။ အခုလုိ သင္ယူပို႔ခ်မႈေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ေခတ္ ၿမန္မာႏိုင္ငံမွာ ပရိယတၱိ စာသင္တုိက္ၾကီးေတြမွာ စာသင္ေနၾကတယ္။ ပို႔ခ်ေပးေနၾကတယ္။ အဲဒီလုိ လုပ္ေနတာဟာ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ေရး၊ သာသနာေတာ္ ထြန္းကားေရးအတြက္ အလုပ္လုပ္ေနၾကတာဆုိတာ ဘုန္းၾကီးတုိ႔ သေဘာေပါက္ဖုိ႔ လုိအပ္တာေပ့ါ။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ စာေပက်မ္းဂန္ထဲမွာ “ပရိယတႎၱယာ ဌိတာယ သာသနံဌိတံ” သင္ယူမႈ ရိွေနသမွ် ကာလပတ္လံုး သာသနာ ရိွတယ္လုိ႔ ဆုိတာ။ သင္ယူတယ္ဆုိတဲ့အခါမွာ ဒကာ၊ ဒကာမေတြက တုိ႔နဲ႔မဆုိင္ဘူးလုိ႔ မေအာက္ေမ့ေလနဲ႔။ ကိုယ္လည္း တပိုင္တႏိုင္ သင္ရမွာပဲ ၿဖစ္တယ္။ ဘုရားတရားေတြ ကိုယ္တုိင္သိေအာင္ သင္ဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။ ႏို႔မုိ႔ဆုိရင္ သူမ်ားေၿပာတာ ေငးေမာၿပီး ဟိုလူေၿပာရင္ ဟုတ္ႏုိးႏိုး၊ ဒီလူေၿပာင္ ဟုတ္ႏိုးႏိုး၊ ဒီတရားနာ ဟုတ္ႏိုးႏိုး၊ ဟို တရားနာ ဟုတ္ႏိုးႏိုး။ ဒီလုိ ဟုတ္ႏိုးႏိုးထဲကေန ထြက္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူးေနာ္။
ဗုဒၶၿမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြ၊ ပိဋကတ္ ( ၃ ) ပံု တကယ့္ အဆီအႏွစ္ေတြ ၿမန္မာၿပည္မွာ ရိွေနတုန္း မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ ဒီတရားေတြကို ေလ့လာလုိက္စားၾကမယ္ သိရိွေအာင္ ၾကိဳးစားၾကမယ္ဆုိရင္ အမ်ားၾကီး အက်ိဳး ရိွႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ ကိုယ္ကိုယ္တုိင္ သိႏိုင္ခြင့္ ရိွပါလ်က္နဲ႔ မသိဘူးလုိ႔ဆုိရင္ ကိုယ့္အတြက္ ဆံုးရံႈးမႈတစ္ခု ၿဖစ္တယ္။ ဗုဒၶ ၿမတ္စြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြရဲ ႔ အႏွစ္သာရအခ်ဳပ္ တုိ႔တေတြ အမွန္သိေအာင္ ၾကိဳးစား အား ထုတ္ သင့္တယ္။ “ဘာသာတရား လုိက္နာက်င့္သံုးၿခင္းရဲ ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ အစစ္အမွန္ဟာ မသိေသးတာေတြ သိဖုိ႔၊ အမွန္တရား ေတြ သိဖုိ႔၊ ဘာသာတရားလုိက္နာၿခင္းသာ ၿဖစ္တယ္၊ ကံ တရားေတြကို အေၿပာင္းအလဲ လုပ္ဖုိ႔ ဘာသာတရားကို လုိက္နာတာ မဟုတ္ဘူး” ဆုိတဲ့ ရွင္သာရိပုတၱရာရဲ ႔ အေၿဖ၊ ရွင္မဟာေကာ႒ိက တုိ႔ရဲ ႔ အေမး အေၿဖကို နာယူမွတ္သားၿပီး အသိဉာဏ္ ရေအာင္ က်င့္ၾကံၾကိဳးကုတ္ အားထုတ္ေတာ္ မူႏိုင္ၾကပါေစ ကုန္ သတည္း။
အရွင္နႏၵမာလာဘိ၀ံသ
ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္
အၿပည္ၿပည္ဆုိင္ရာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာၿပဳ တကၠသိုလ္
အပိုင္း ( ၄ )
အပိုင္း ( ၃ )
အပိုင္း ( ၂ )
အပိုင္း ( ၁ )
အပိုင္း ( ၄ )
အပိုင္း ( ၃ )
အပိုင္း ( ၂ )
အပိုင္း ( ၁ )
No comments:
Post a Comment