2 3 4 5 6 7 8 9 10

Saturday, February 16, 2013

လူငယ္ႏွင့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး (ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္)

အသံုးခ်စိတ္ပညာရွင္တို႔ အလိုအရမူ မိတ္ေဆြျဖစ္ေရးတြင္ အျပဳသေဘာထားရွိမႈ၊ အသိအမွတ္ျပဳလိုအင္ႏွင့္ ေပါင္းသင္းလိုအင္တို႔ကို ျဖည့္ဆည္းေပးမႈသည္ အေရးပါ၏။




ဆက္ဆံေရး တံု႔လွယ္ျပဳမူမႈ ဖြံ႔ၿဖိဳးျခင္း…
လူဟူသည္ အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းသင္းဆက္ဆံရင္း ႀကီးထြားဖြံ႔ၿဖိဳးတတ္သည့္ သတၱ၀ါမ်ဳိးျဖစ္ရာ ေမြးကင္းစကပင္ အာရံုခံအဂၤါတို႔ျဖင့္ တု႔ံျပန္တတ္သည့္သေဘာရွိ၏။ ေမြးကင္းစမွ ရက္သားဘ၀တြင္မူ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် အိပ္ေနတတ္ သည္ျဖစ္၍ အာရံုႏွင့္ အေၾကာဆိုင္ရာ တံု႔ျပန္ မႈတို႔ တက္ၾကြမႈ မရွိေသးဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ လသားကေလး ျဖစ္လာသည့္အခါ မ်က္စိျဖင့္ တံု႔ျပန္တတ္၏။ အသံလာရာသို႔ စူးစမ္း တတ္၏။ အေတြ႔အထိ၏ သာယာမႈ၊ မသာယာမႈ၊ ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေပ်ာင္းမႈ၊ ၾကမ္းတမ္းခက္မာမႈ၊ ေသြ႔ေျခာက္ေႏြးေထြးမႈႏွင့္ စိုစြတ္ေအးစက္မႈ စသည္တို႔ကို လိုလားသည့္အမူအရာ၊ မလိုလားသည့္ အမူအရာတို႔ျဖင့္ တံု႔ျပန္တတ္၏။ အိပ္ေနရာမွ ႏိုးလာေသာ လသားကေလးသည္ အႏွီး ထဲတြင္ က်င္ႀကီးက်င္ငယ္တို႔ စြန္႔ထားေသာေၾကာင့္ ေအးစက္စြတ္စိုေနသည္ကို မလိုလား၍ ေအာ္ဟစ္ျခင္း၊ ငိုယိုျခင္း၊ ကိုယ္ကို တြန္႔လိမ္ လႈပ္ရွားျခင္းတို႔ ျပဳမူ၏။ ထိုအခါ လူႀကီးျဖစ္သူတို႔က အညစ္အေၾကးမ်ားကို သန္႔စင္ကာ ေပါင္ဒါရိုက္၍ ေျခာက္ေသြ႔ႏူးညံ့ေသာ အႏွီးသစ္ျဖင့္ လဲလွယ္ထုတ္ပိုးလိုက္၏။ ကေလးသည္ မ်က္လံုးမ်ား ၾကည္လင္ေတာက္ပကာ ၀ူး၀ူး၀ဲ၀ဲ အသံျပဳျခင္း၊ ခစ္ခစ္ ရယ္ေမာျခင္းျဖင့္ သာယာမႈကို တံု႔ျပန္တတ္ေပသည္။


လသားမွ ႏွစ္သားကေလးဘ၀ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္သို႔ေရာက္ေသာအခါတြင္မူ သာယာမႈ၊ မသာယာမႈတို႔ အျပင္ မိမိႏွင့္ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္သည့္ အေတြ႔အထိ၊ ဟန္ပန္ေလသံ၊ အျမႇဴအေခ်ာ့၊ အႀကိမ္းအေမာင္း စသည့္ ပတ္၀န္းက်င္မွ လူႀကီးမ်ား၏ လႈံ႔ေဆာ္မႈတို႔ကိုပါ ခြဲျခားတံု႔ျပန္ တတ္စ ျပဳလာသည္။ ကေလး စိတ္ပညာ သုေတသနမ်ားအရေသာ္ မိသားစုအတြင္း ကေလးကို ခ်ီပိုးယုယ ေခ်ာ့ျမႇဴသူမ်ားျခင္းသည္ ဆက္ဆံေရးတံု႔လွယ္မႈျပဳရန္  အခြင့္အလမ္း မ်ားစြာကို ဖန္တီးေပးရာေရာက္ေသာေၾကာင့္ စိတ္လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈတို႔အတြက္ လြန္စြာ အေရးပါေၾကာင္း သိရသည္။ သို႔ေသာ္ အသက္ႏွစ္ႏွစ္တစ္၀ိုက္တြင္ ေတြ႔ရေသာ ကေလး၏ တံု႔ျပန္ျပဳမူမႈတို႔မွာ အတၱဗဟိုျပဳ (Egocentric) ျဖစ္ေနတတ္၏။ သက္ရြယ္တူအုပ္စု(peer group)ကိုလည္း မတံု႔ျပန္တတ္ေသးေပ။ လူႀကီးမ်ား၏ အမူအရာ အသံတို႔အေပၚ မူတည္၍လည္းေကာင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ကစားစရာမ်ားအေပၚ မူတည္၍ လည္းေကာင္း ႏွစ္သက္လိုလားမႈ၊ မႏွစ္သက္ မလိုလားမႈ သေဘာမ်ဳိးျဖင့္သာ တံု႔ျပန္တတ္ေသး၏။

 အသက္သံုးႏွစ္ေက်ာ္ေသာအခါတြင္မွ သက္ရြယ္တူအုပ္စုအေပၚ စိတ္၀င္စားကာ ဆက္ဆံေရး တံု႔လွယ္မႈ ျပဳတတ္၏။ ဆက္ဆံေရး တံု႔လွယ္မႈ (Social Interaction)ဆိုသည္မွာ အျခားေသာပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦး၏ အျပဳအမူ အေျပာအဆိုက မိမိအေပၚလႈံ႔ေဆာ္မႈသေဘာ သက္ေရာက္၍ ယင္းကို မိမိက သင့္ေလ်ာ္ေလ်ာက္ပတ္ သည့္ အျပဳအမူမ်ဳိးျဖင့္ ျပန္လည္တံု႔ျပန္ျခင္းကို ရည္ညႊန္းသည္။ သက္ရြယ္တူ အုပ္စု၌ အျပန္အလွန္ တံု႔လွယ္ျခင္း ၏ ဆင္တူမႈရွိတတ္ရာ ပံုစံျပရေသာ္ “ေဟ့…..ေခြးေကာင္….. ဘယ္လဲကြ” ဟူေသာ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း အေမးကို “ေအး…..ႏွမေပး ဒီနားပဲကြ” ဟု ခပ္ရမ္းရမ္း တံု႔ျပန္သည့္သေဘာ ပါ၀င္၏။
 မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္မွစ၍ကား အေပါင္းအသင္းျဖစ္ေသာ သက္ရြယ္တူ အုပ္စု၏ လႊမ္းမိုးမႈသည္ လြန္စြာအေရး ပါေသာ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္လာ၏။ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္တို႔၏ ဆံပင္ပံုစံ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ၊ သံုးစြဲေသာပစၥည္းမ်ား၊ စကားအေျပာ အဆိုႏွင့္ အယူအဆသေဘာထား စိတ္၀င္စားမႈ တို႔သည္ ေခတ္၏ေၾကးမံုျပင္ျဖစ္၏။ လူငယ္တို႔၏ လက္ရွိ ဘ၀အေျခအေနကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ တတ္၏။ ေခါင္းေပါင္း ဘီေအေပါင္းသည္လည္းေကာင္း၊ ဆံပင္ပံုစံ ဗယ္လင္ တီႏိုကေရာ့ႏွင့္ ေအာင္ေက်ာ္ ဆံေတာက္ သည္လည္းေကာင္း စစ္မျဖစ္မီက လူငယ္ လူလတ္တို႔၏ ထံုးဖြဲ႔မႈႏွင့္ ဆံပင္ပံုစံအေပၚ ေခတ္၏ လႊမ္းမိုးမႈကို ေဖာ္ျပ၏။ စစ္ၿပီးေခတ္ ၁၉၆၀ တစ္၀ိုက္တြင္မူ အဂၤလန္ မွ ဘီတယ္ေခၚ လူငယ္ေတးဂီတ၀ိုင္းတစ္ခု၏ လႈံ႔ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ဆံရွည္ ကုပ္ေထာက္ လည္၀ဲမ်ား ေယာက္်ားကေလး အသိုင္းအ၀ုိင္း တြင္ ေခတ္စားခဲ့၏။ ေယာက္်ားကေလးတို႔၏ ဆံပင္က ရွည္လာ၍ မိန္းကေလးတို႔၏ ဆံပင္တိုသြားျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ အက်ႌ ေဘာင္းဘီ ပါးပါးက်ပ္က်ပ္ ၀တ္ရာမွ ထူထူပြပြသို႔ ေျပာင္းသြားျခင္းသည္လည္းေကာင္း သက္ရြယ္တူအုပ္စု၏ လႊမ္းမိုးမႈ မ်ားစြာ ပါ၀င္၏။ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္၌ သက္ရြယ္တူအုပ္စု၏ “စံ” ကို လိုက္နာက်င့္သံုးရျခင္းသည္ ေသေရးရွင္ေရးတမွ် အေရးပါ၏။ ယင္းသို႔ အေရးပါပံုကို ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ဥပမာတို႔ျဖင့္ ထင္ရွားေစပါအံ့။
…ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ ဆရာ၀န္တစ္ဦးတြင္ အသက္(၁၆)ႏွစ္အရြယ္ သားတစ္ေယာက္ရွိ၏။ ဖခင္ျဖစ္သူကား အထက္တန္းေက်ာင္းသား ဘ၀ကပင္ ဘဲၿမီးေခၚ ကတံုးဆံေထာက္ထားသူျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔သား ဆံပင္ရွည္ထားသည္ကို နည္းနည္းေလးမွ ၾကည့္၍မရေပ။ အေဖႏွင့္သား တက်က္က်က္ျဖစ္ေန၏။ တစ္ေန႔တြင္မူ ဖခင္က သူကိုယ္တိုင္ ႀကီးၾကပ္၍ ဆံပင္ညႇပ္ဆိုင္သို႔ ေခၚသြားၿပီး ခပ္တိုတို ညႇပ္ေပး လိုက္၏။ သူ႔အေနျဖင့္ ေအာင္ျမင္ၿပီဟု ယူဆကာ ၿပံဳးၿပံဳးႀကီးျပန္လာ၏။ သားက ဘာလုပ္သည္ထင္ပါသနည္း။ မိဘမ်ားမသိေအာင္ ခြင့္အမ်ဳိးမ်ဳိး လိမ္လည္တိုင္ၾကားကာ ဆံပင္ မရွည္မခ်င္း ေက်ာင္းမတက္ဘဲေန၏။ ဖခင္၏ ဓားမိုးမႈေအာက္တြင္ အညႇပ္ခံခဲ့ရေသာ သူ၏ တိုနန္႔နန္႔ ေခတ္မမီသည့္ ဆံပင္ပံုစံကို သက္ရြယ္တူအုပ္စု၀င္ သူငယ္ခ်င္းမ်ား မျမင္ေစလိုေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္း မတက္ ဘဲ ေရွာင္ေနျခင္းျဖစ္ေပ၏။
ဤတြင္ လူငယ္တို႔၏ ဆက္ဆံေရးတံု႔လွယ္ျပဳမူမႈ ပံုမွန္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးတြင္ လူႀကီးတို႔၏ သေဘာထား ရပ္တည္ခ်က္သည္ လြန္စြာ အေရး ပါေၾကာင္း သိသာထင္ရွား၏။ ကေလးဘ၀က ဆက္ဆံေရး လႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ားကို တံု႔ျပန္ရာတြင္ လူႀကီးတို႔၏ နမူနာျပျခင္း၊ သြန္သင္ဆံုးမျခင္း၊ ကြပ္ကဲလမ္းညႊန္ ျခင္းသည္ လိုအပ္၏။ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ တစ္၀ိုက္တြင္မူ သက္ရြယ္တူအုပ္စုက ဆက္ဆံေရး တံု႔လွယ္မႈတို႔ကို လႊမ္းမိုးတတ္ရာ ယင္းလႊမ္းမိုးမႈမ်ား လမ္းမွန္ကမ္းမွန္ ျဖစ္ေစေရးအတြက္ လူႀကီးမိဘ ဆရာသမားမ်ားက စနစ္တက် ကြပ္ကဲလမ္းညႊန္ရ မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဇြတ္အတင္း အမိန္႔အာဏာ သံုးစြဲကြပ္ညႇပ္ျခင္းျဖင့္လည္း မိမိတို႔လိုခ်င္ေသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို မေပးႏိုင္ေၾကာင္း သတိျပဳ သင့္၏။ မိမိက လူႀကီးျဖစ္သည္ဟူေသာ အယူအဆျဖင့္ ဇြတ္အတင္း ဓားမိုး၍ ကြပ္ကဲခဲ့ပါက မလိုလား အပ္ေသာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚတတ္ေပ၏။
…သင္သည္ လူငယ္ ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ ျဖစ္ပါက မိမိ၏ အေျပာအဆို အျပဳအမူႏွင့္ ၀တ္စား ဆင္ယင္မႈတို႔ကို ျပန္လည္ဆန္းစစ္ပါ။ သက္ရြယ္တူအုပ္စု၏ သတ္မွတ္စံႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပဳျပင္ ထားျခင္းျဖစ္ပါက ယင္းတို႔သည္ ယဥ္ေက်းမႈလူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ လူႀကီးမိဘတို႔ သတ္မွတ္ထားေသာ စံႏွင့္ မည္ေရြ႕မည္မွ် ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနသနည္းဟူသည့္အခ်က္ကို ဆန္းစစ္ပါ။ အကယ္၍ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူ၊ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ တစ္ရပ္သည္ သက္ရြယ္တူ အုပ္စုစံႏွင့္ ကိုက္ညီ ေသာ္လည္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ လူႀကီးမိဘတို႔၏ စံအရမူ အႏၱရာယ္ျဖစ္ေလာက္ေအာင္ ဆန္႔က်င္ ကြဲလြဲေနေၾကာင္း ေတြ႔ရပါက ယင္းကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းရမည္ျဖစ္ေပသည္။

အေဆြခင္ပြန္းဟူသည္…
…အဂၤုတၱရပါဠိေတာ္ အ႒ကထာတြင္ ယခုမ်က္ေမွာက္ဘ၀၌ ခ်မ္းသာေဘာဂႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊ တမလြန္၌ ခ်မ္းသာေၾကာင္းျဖစ္ျခင္းတရား ရွစ္ပါးကို ေဖာ္ျပထားရာ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) ဥဌာနသမၼဒါ - ထၾကြလံု႔လ ၀ီရိယႏွင့္ ျပည့္စံုမႈ ၊
(၂) အာရကၡသမၼဒါ - ရၿပီးဥစၥာကို သိမ္းဆည္းတတ္မႈ ၊
(၃) ကလ်ာဏမိတၱာ - အေပါင္းအသင္းဆန္႔မႈ ၊
(၄) သမဇီ၀ိတတာ - ေခၽြတာေရးတတ္မႈ ၊
(၅) သဒၶါသမၼဒါ - သဒၶါႏွင့္ ျပည့္စံုမႈ ၊
(၆) သီလသမၼဒါ - သီလႏွင့္ ျပည့္စံုမႈ ၊
(၇) စာဂသမၼဒါ - စြန္႔ႀကဲေပးကမ္းတတ္မႈ ၊
(၈) ပညာသမၼဒါ - ေနရာတကာ သိတတ္မႈ ျဖစ္သည္ဟု ဆရာေတာ္ အရွင္ၾသဘာသဘိ၀ံသ၏ သုေတသန သရုပ္ျပအဘိဓာန္တြင္ ေဖာ္ျပထား၏။​ ထို႔ေၾကာင့္ ကလ်ာဏမိတၱာ-အေပါင္းအသင္းဆန္႔မႈ (၀ါ) အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းရွိမႈသည္ ေလာကီႀကီးပြားေရးအတြက္ လြန္စြာအေရးပါေၾကာင္း သိသာ ထင္ရွားေပသည္။ ထို႔အျပင္ ေလာကနီတိက်မ္း၌လည္း “အမိတၱႆ-အေဆြခင္ပြန္း မရွိေသာသူအား ကုေတာသုခံ-ခ်မ္းသာအဘယ္မွာ ရအံ့နည္း။ အသုခႆ-ခ်မ္းသာ မရွိေသာသူအား၊ ကုေတာပုညံ- ေကာင္းမႈ အဘယ္မွာ ျပဳအံ့နည္း။ အပုညႆ-ေကာင္းမႈ မရွိေသာသူအား၊ ကုေတာနိဗၺာနံ-နိဗၺာန္ကို အဘယ္မွာ ရႏိုင္အံ့နည္း” ဟု ေဖာ္ျပထားရာ အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာ နိဗၺာန္သို႔ေရာက္ရွိေရး ကြင္းဆက္တြင္ပင္ အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းမ်ား ရွိျခင္းသည္လည္း အေရးပါ အဓိကက်ေသာ အခန္းက႑မွ ပါ၀င္ေၾကာင္း သိရေပသည္။
 
…အရွင္ၾသဘာသဘိ၀ံသက မိတ္ေဆြမ်ဳိးအျပား သံုးပါးကို ဤသို႔ ေဖာ္ျပထား၏။ ဤသို႔ မိတ္ေဆြမ်ဳိး သံုးပါးတြင္ အစဥ္အတိုင္း တစ္ပါးထက္တစ္ပါး ပိုမိုရင္းႏွီးမႈရွိသည္ဟူ၏။
(၁) သႏၵိဌ မိတ္ေဆြ - အခ်င္းခ်င္း ေတြ႔ႀကံဳသြားလာေျပာဆိုဖူးေသာ မိတ္ေဆြမ်ဳိး ၊
(၂) သမၻတၱ မိတ္ေဆြ - အတူတကြ ထမင္းလက္ဆံု စားဖူးသည္ထိေအာင္ ရင္းႏွီးေသာ မိတ္ေဆြမ်ဳိး ၊
(၃) သမသိကၡိတ မိတ္ေဆြ - ေက်ာင္းေနဖက္၊ ကစားဖက္၊ တစ္ေက်ာင္းတည္းထြက္ မိတ္ေဆြ၊ တရားက်င့္သံုး သီတင္းသံုးဖက္မိတ္ေဆြ၊ ဆရာတူ တပည့္မ်ဳိး  ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။
…ထုိ႔အျပင္ ဟိေတာပေဒသက်မ္းမွ ထုတ္ႏုတ္၍လည္း မိတ္ေဆြမ်ဳိးအျပား ေလးပါးဟူ၍ ဆရာေတာ္က ထပ္ဆင့္ေဖာ္ျပခဲ့ရာ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) ၾသရသ - ရင္၌ျဖစ္ေသာ သားခ်စ္သမီး ပင္ကိုယ္ၿပီးေသာ မိတ္ေဆြ ၊
(၂) ကတသဗၺႏၵ - ထိမ္းျမားလက္ထပ္ ေစ့စပ္၍ ျပဳအပ္ေသာ ေခၽြးမ သမက္ ခမည္းခမက္စေသာ မိတ္ေဆြ ၊
(၃) ၀ံသကၠမာဂတ - မ်ဳိးရိုးမပ်က္ ဆင္းသက္လာေသာ အစဥ္အဆက္ျဖစ္ေသာ မိတ္ေဆြ ၊
(၄) ဗ်ာသနာရကၡတ - ပစၥည္းဥစၥာ ပ်က္ေသာအခါ၌ လာေရာက္ေစာင့္ေရွာက္ ကူညီကာကြယ္ ေပးတတ္ေသာ မိတ္ေဆြသစ္ ဟူ၍ျဖစ္ေပသည္။
…အဂၤုတၱရပါဠိေတာ္ သတၱကႏွင့္ ဥဒါန္းအ႒ကထာတို႔ကို ကိုးကား၍ မိတ္ေဆြေကာင္းတို႔၌ ရွိထားရမည့္ အဂၤါခုႏွစ္ပါးကို ေဖာ္ျပထားရာ-
(၁) ဒုဒၵတံဒဒါတိ - ေပးႏိုင္ခက္ေသာ ၀တၳဳပစၥည္းကို ေပးျခင္း ၊
(၂) ဒုကၠရံကေရာတိ - ျပဳႏိုင္ခက္ေသာ ၀တၱရားကိုျပဳ၏။
(၃) ဒုကၡမံခမတိ - အလြန္အမင္း သည္းခံ၏။
(၄) ဂုယွမႆ ပရိဂုယွတိ - လွ်ဳိ႕၀ွက္အပ္ေသာအမႈကို မေပၚေအာင္ လွ်ဳိ႕၀ွက္ထားတတ္၏။
(၅) ဂုယွမႆအာ၀ီကေရာတိ - လွ်ဳိ႕၀ွက္အပ္ေသာအမႈကို သူ႔အား လွ်ဳိ႕ဝွက္ရန္ ေျပာၾကားေပး၏။
(၆) အာပဒါသု န၀ိဇဟတိ - ေဘးရန္ႀကံဳေသာအခါတို႔၌ မစြန္႔မျပစ္ထားခဲ့၏။
(၇) ဓနခိေဏန နာတိမညတိ - ပစၥည္းမြဲေတ ဆင္းရဲေနေသာ္လည္း မေထမဲ့ျမင္ မျပဳဟူ၍ ျဖစ္၏။
…စာေရးဆရာႀကီး ဦးသုခကမူ သူ၏ “သုခမွတ္စု”တြင္ အႏုကမၼ-မိတ္စစ္ေလးေယာက္ႏွင့္ အႏုပီယဘာဏ-ခင္ပြန္းတုေလးေယာက္ကို ဤသို႔ ခြဲျခား ေဖာ္ျပထားသည္။
မိတ္စစ္ေလးေယာက္ကား-
(၁) မိမိ၌ ဥစၥာမရွိက စိတ္ဆင္းရဲသူ ၊
(၂) မိမိ၌ ဥစၥာရွိက ၀မ္းေျမာက္သူ ၊
(၃) မိမိ၏ ေက်းဇူးမဲ့ကို ၾကားက မနာလိုဘဲ ဟန္႔တားပိတ္ပင္သူ ၊
(၄) မိမိ၏ ေက်းဇူးကို ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုသူ ဟုျဖစ္ၿပီး
ခင္ပြန္းတု ေလးေယာက္မွာမူ-
(၁) မေကာင္းမႈျဖစ္ေသာ္လည္း မိတ္ေဆြအလိုသို႔လိုက္၍ ေျပာတတ္သူ ၊
(၂) ေကာင္းမႈျပဳသည္ကို မႏွစ္သက္ျခင္း လကၡဏာရွိတတ္သူ ၊
(၃) မ်က္ေမွာက္တြင္သာ ခ်ီးမြမ္းျခင္းျပဳတတ္သူ ၊
(၄) မ်က္ကြယ္တြင္ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းျပဳတတ္သူ ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။ ဒုတိယအမ်ဳိးအစားျဖစ္ေသာ အႏုပီယ-မိတ္ေဆြတုမ်ဳိးကို အဆိပ္ပါေသာပ်ားရည္ကို မေသာက္ဘဲ ေရွာင္သကဲ့သို႔ ေရွာင္ၾကဥ္ရန္ စံေက်ာင္း ဆရာေတာ္က “ေလာကနီတိဖြင့္ အက်ယ္လက္စြဲက်မ္း”တြင္ “မိတၱံ-အႏုပီယ၊ မိတၱေခၚညႊန္း၊ အေဆြခင္ပြန္းကို၊ ၀ိသကုေမၻ-အသက္အႏၱရာယ္၊ ရြံ႕ဖြယ္လန္႔ထိတ္၊ အဆိပ္တို႔ျဖင့္ျပည့္ေသာအိုး၌၊ မဓံု-ႏႈတ္လွ်ာစိုဆိမ့္၊ ခ်ဳိၿမိန္ေသာ အရသာရွိေသာ ပ်ားရည္ကို၊ ၀ေဇၨယ်ေထာ-မသံုးေဆာင္ဘဲ၊ ေသြေရွာင္လႊဲ၍ ၾကဥ္ဖဲရာသကဲ့သို႔၊ ၀ိေဇၨယ်-မေပါင္းသင္းဘဲ၊ ေရွာင္လႊဲေသြခါ၊ ဖဲၾကဥ္ရာ၏” ဟု ဆံုးမ ႏႈိးေဆာ္ထားေပသည္။
…ယင္းစံေက်ာင္းဆရာေတာ္ကပင္ ေလာကနီတိ၊ မိတၱက႑၊ ဂါထာအမွတ္ (၉၂)ကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုကာ အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းမည္သည္ ဤသို႔ေသာ ဂုဏ္အဂၤါရပ္မ်ားရွိသင့္သည္ဟု ေအာက္ပါအတိုင္း မိန္႔ဆိုထား၏။
“ဤေလာက၌ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး အေရးႀကီးေသာကိစၥ တစ္ခုႀကံဳလွ်င္ မွီခိုအားထားေလာက္ေအာင္ ေကာင္းျမတ္ေသာ အေဆြခင္ပြန္းကား အလြန္နည္းပါး၏။ ထို႔ေၾကာင့္ က်န္းက်န္းမာမာ ရွိေသာကာလ ရႊင္ရႊင္ၿပံဳးၿပံဳးႏွင့္ ထြက္၀င္သြားလာျခင္းကို မျပတ္ျပဳလုပ္ၾကေသာ္လည္း အၾကင္အခါကာလ ပလိပ္ေရာဂါ၊ ၀မ္းေရာဂါစေသာ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အနာဆိုး ေရာဂါဆိုးႀကီးမ်ား ႏွိပ္စက္ျခင္းကို ခံရေသာအခါကာလ ေရွးယခင္ကကဲ့သို႔ ထြက္၀င္သြားလာ ေမးျမန္းလ်က္ အသိလုပ္မည့္သူဟူ၍ တစ္စံုတစ္ေယာက္မွ် ရွိၾကေတာ့သည္ မဟုတ္ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ထုိကဲ့သို႔ အနာေရာဂါ ေရာက္ေသာ အခါတို႔၌ ကူညီၾကည့္႐ႈေဖာ္ရေသာ အေဆြခင္ပြန္းမ်ားကိုလည္း အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းဟူ၍ပင္ ေခၚဆိုရေခ်မည္။ ထိုမွ တစ္ပါးလည္း ၀ေျပာသာယာစဥ္အခါက အသိအမွတ္ျပဳ၍ မိတ္ေဆြေတာ္စပ္ မည့္သူ မ်ားျပားေသာ္လည္း ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေသာကာလ အသိအမွတ္ျပဳ၍ မိတ္ေဆြျပဳလုပ္မည့္ သူကိုပင္ ရွာေဖြမရ ျဖစ္ေခ်သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အၾကင္ အေဆြခင္ပြန္းသည္ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေသာ အခါတို႔၌လည္း မိမိကို စြန္႔ပစ္မသြားခဲ့သည္ ျဖစ္အံ့။ ထုိသူသည္ အေဆြ ခင္ပြန္းေကာင္းပင္မည္၏။ ဤနည္းတူစြာ ရန္သူႏွိပ္စက္ေသာအခါ၊ ရံုးျပင္ကနားသို႔ သြားေရာက္ဖို႔ ရွိေသာအခါ၊ သုႆန္သခၤ်ဴိင္းသို႔ ပို႔ရန္ကိစၥႀကံဳေသာအခါတို႔၌ စြန္႔ခြာ၍ မသြားမူ၍ ကူညီ မ-စ ေဖးမၾက ကုန္ေသာ အေဆြခင္ပြန္းတို႔ကိုသာလွ်င္ အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းတို႔ဟူ၍ မွတ္ယူၾကကုန္ရာ၏။”ဟု က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရွင္းလင္းျပေတာ္မူခဲ့၏။
…မိတ္ေဆြဟူ၍​ ျဖစ္လာသည္ႏွင့္ မိတ္ေဆြတို႔က်င့္အပ္ေသာ ၀တၱရားမ်ားသည္လည္း ေနာက္ပါး ပါလာ၏။ သိဂၤေလာ၀ါဒသုတ္လာ မိတ္ေဆြ၀တ္ငါးပါးမွာ-
(၁) အလိုရွိေသာအခါတိုင္း မိတ္ေဆြအား ေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္ျခင္း၊
(၂) မိမိႏွင့္ တစ္တန္းတည္းထား၍ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံျခင္း၊
(၃) သူ၏စီးပြားကို လိုလားေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း၊
(၄) ပီယ၀ါစစကားႏွင့္ ေျပာဆို၍ ဆန္႔က်င္ဘက္မျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္း၊
(၅) ေတာ္မွန္ေသာစိတ္ထား အၿမဲရွိျခင္း ဟူ၍ျဖစ္ရာ ေဆာင္ပုဒ္လကၤာအျဖစ္မူ-
(၁) ေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္ (၂) ကိုယ္ႏွင့္ယွဥ္ထား၊ (၃) စီးပြားေဆာင္ရြက္၊ (၄) ႏႈတ္ျမြက္ခ်ဳိသာ၊
(၅) သစၥာမွန္ေစ၊ ၀တ္ငါးေထြ၊ က်င့္ေလမိတ္သဟာ-ဟု မွတ္သားလိုက္နာၾကရာသတည္း။

မိတ္ေဆြျဖစ္နည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး…
…ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ ငယ္ရြယ္စဥ္ကာလတြင္မူ ညီအစ္ကို၊ ေမာင္ႏွမ၀မ္းကြြဲမ်ားသည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ သက္ရြယ္တူ မိတ္ေဆြမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုမွတစ္ဖန္ ေက်ာင္းေန၍ စာသင္ေသာအခါ အတန္းတူ မိတ္ေဆြ၊ စာက်က္ေဖာ္မိတ္ေဆြ၊ ကစားေဖာ္မိတ္ေဆြ၊ ဆက္ဆံေရးလႈပ္ရွားမႈ အတူျပဳမိတ္ေဆြဟူ၍ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္လာသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ အလုပ္ခြင္သို႔ ၀င္ေရာက္သည့္အခါတြင္ အလုပ္တူမိတ္ေဆြ၊ ရာထူးတူမိတ္ေဆြ၊ ရပ္ကြက္တူမိတ္ေဆြ၊  ၀ါသနာတူမိတ္ေဆြ၊ ဘာသာေရးက်င့္ႀကံမႈမိတ္ေဆြ၊ ႏိုင္ငံေရးမိတ္ေဆြ၊ စာေပမိတ္ေဆြ စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚလာေပသည္။
…စခန္းႀကီးလွေသာ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးတို႔မွာမူ ၾကားလူတစ္ဦးဦးက မိတ္ဆက္ေပးမွသာ မိတ္ေဆြအရာ ေရာက္ေသာဟူ၏။ “တစ္ခါက သေဘၤာပ်က္၍ ပင္လယ္ထဲတြင္ ကူးခတ္ေနေသာ အဂၤလိပ္ႏွစ္ဦးသည္ မိတ္ဆက္ေပးမည့္သူ မရွိေသာေၾကာင့္ ေရကူးရင္း စကားေျပာျခင္း၊ တိုင္ပင္ျခင္း၊ အားေပးကူညီ ျခင္းပင္ မျပဳႏိုင္ၾကေပ” ဟူေသာ သနားစရာပံုျပင္တစ္ပုဒ္ ၾကားဖူး၏။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားကား မိမိဘာသာမိတ္ဆက္ဖို႔လည္း ၀န္မေလးတတ္ၾကေပ။ သေဘၤာ၊ မီးရထားတို႔ျဖင့္ ခရီးသြားရင္း သူ႔ဟင္း ကိုယ့္ဟင္း လဲလွယ္စားျခင္း၊ သူ႔အေၾကာင္း ကိုယ့္အေၾကာင္း ေျပာျခင္းတို႔ျဖင့္ မိတ္ေဆြျဖစ္လြယ္ၾကေပ၏။
…“မိတ္ေဆြ”ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤစာေရးသူကိုယ္တိုင္ တစ္ခါက ဤသို႔  ေရးခဲ့ဖူး၏။ “ေလာကတြင္ အႀကီးမားဆံုးေသာ စိတ္ခ်မ္းေျမ့မႈကို ေပးစြမ္းႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းတစ္ရပ္သည္ လူတိုင္း လက္လွမ္းမီႏိုင္ေသာ အဆင့္တြင္ရွိ၏။ ၄င္းသည္ကား ခင္မင္ႏွစ္လိုဖြယ္ မိတ္ေဆြသဂၤဟ ေပါမ်ားျခင္း ပင္တည္း။ အေရးႀကံဳပါက ၾကင္ၾကင္နာနာႏွင့္ စာနာကူညီတတ္ေသာ မိတ္ေကာင္းေဆြေကာင္းမ်ား ပတ္ပတ္လည္တြင္ ၀ိုင္းရံျခင္းခံရသူေလာက္ စိတ္ခ်မ္းသာႏိုင္သူ ေလာကတြင္ ရွိအံ့မထင္ေပ။ မိတ္ေဆြေပါ မ်ားျခင္း၊ မိတ္ေဆြရွားပါးျခင္းဟူသည္ ဘ၀ကံၾကမၼာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ တစ္စံု တစ္ဦးေသာ တန္ခိုးရွင္၏ ဖန္တီးမႈေၾကာင့္လည္းေကာင္း မဟုတ္ေပ။ မိမိ၏ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ျခင္း၊ ညံ့ဖ်င္းျခင္းတို႔ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ေပသည္။ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး ေျပျပစ္မႈဟူသည္ မွာလည္း  သူ႔အလိုအေလ်ာက္ အမိ၀မ္းတြင္းမွ ပါရွိလာသည္မဟုတ္၊ ဘ၀သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အေတြ႔အႀကံဳေပၚမွီ၍ သင္ခန္းစာယူရေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္ေပသည္။ ဘ၀ဟူသည္ တစ္ဦးတည္းေန၍ ျပည့္စံုသည္မဟုတ္၊ အမ်ားႏွင့္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံမွသာ အဓိပၸါယ္ရွိ၍ ျပည့္စံုေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ေကာင္းေသာ ဘ၀တစ္ခု ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ အဆင္ေျပစြာ မဆက္ဆံႏိုင္ သူတစ္ဦးသည္ ဘ၀ေပ်ာ္ရႊင္မႈသုခကို ခံစားရလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ”။
…ေဒးကာနက္ဂ်ီကမူ သူ၏ “မိတ္ေဆြဖြဲ႔နည္းႏွင့္ သူတစ္ပါးအေပၚ ၾသဇာေညာင္းနည္း” လူေပၚလူေဇာ္ လုပ္နည္း (၀ါ) မိတၱဗလဋီကာတြင္ လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္လုပ္နည္း ေျခာက္နည္းကို တင္ျပခဲ့ရာ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) အျခားလူမ်ားအေပၚတြင္ အဟုတ္တကယ္ စိတ္၀င္စားပါ၊
(၂) ၿပံဳးပါ၊
(၃) ေလာကတြင္ သုတိ အသာယာဆံုးေသာအသံသည္ မိမိနာမည္ကို အျခားေသာလူတစ္ဦးက ေခၚလိုက္ေသာအခါ ၾကားရေသာ အသံပင္ျဖစ္ေၾကာင္း သတိျပဳပါ၊
(၄) တစ္ဘက္သား စကားေျပာေနစဥ္ ဂရုတစိုက္ နားေထာင္ပါ၊ တစ္ဘက္သားတို႔အား သူတို႔အေၾကာင္းကို ေျပာျပရန္ အားေပးပါ၊
(၅) တစ္ဘက္သား စိတ္၀င္စားလ်က္ရွိသည့္ ကိစၥဘက္မွေန၍ ဆြဲပါ၊
(၆) တစ္ဘက္သားအား သူ႔ကိုယ္ကိုသူ အထင္ႀကီးေအာင္ လုပ္ပါ၊ ဤသို႔လုပ္ရာ၌ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ လုပ္ေပးပါ၊ ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။
…အသံုးခ်စိတ္ပညာရွင္တို႔အလိုအရမူ မိတ္ေဆြျဖစ္ေရးတြင္ အျပဳသေဘာထားရွိမႈ (Positive attitude)၊ အသိအမွတ္ျပဳလိုအင္ (Need for recognition)ႏွင့္ ေပါင္းသင္းလိုအင္ (Need for affiliation)တို႔ကို ျဖည့္ဆည္းေပးမႈသည္ အေရးပါ၏။ ၿပံဳးျခင္းသည္ အျပဳသေဘာေဆာင္ေသာ အမူအရာတစ္ရပ္ျဖစ္၏။ ၿပံဳးေနသူတစ္ဦးသည္ လိုုက္ေလ်ာျခင္း၊ လက္ခံျခင္း၊ ႏွစ္သက္ျခင္း၊ သာယာ ၾကည္ႏူးျခင္း စသည့္ လကၡဏာတို႔ကို ေဖာ္ျပေန၏။ ထို႔အတူပင္ မိမိႏွင့္ မိတ္ေဆြျဖစ္ရမည့္သူ၏ ေကာင္းကြက္ဟူသမွ်ကို ေရွ႕တန္းတင္ ႐ႈျမင္တတ္၍ ေပ်ာ့ကြက္၊ ညံ့ကြက္၊ အားနည္းခ်က္တို႔ကို ေနာက္ခံကားအျဖစ္ ေမွးမိွန္ထားတတ္ျခင္းသည္လည္း အျပဳသေဘာထားပင္ျဖစ္၏။
…မိမိႏွင့္ မိတ္ေဆြျဖစ္ရမည့္သူကို ၾကည့္၍ “ထိပ္ႀကီးက ေျပာင္လို႔၊ မ်က္ႏွာကလည္း ၀က္ၿခံေတြနဲ႔၊ သြားကလည္း ေခါလိုက္တာ၊ အသံကလဲ ျပာတာတာနဲ႔၊ အသားကလည္း မည္းပါေပ့” စသည့္ အဖ်က္သေဘာ အျမင္မ်ားသာ ပြားေနပါက မိတ္ေဆြျဖစ္ေရးမွာ လံုး၀ မလြယ္ကူေတာ့ေပ။ ယင္းလူကိုပင္ “သူ႔ခမ်ာ ဆံပင္ပါးရွာတယ္၊ လူငယ္ဆိုေတာ့ မ်က္ႏွာမွာ အဆီမ်ားတဲ့အခ်ိန္ပဲ၊ သြားေလးေတြက ေရွ႕ထြက္ေနေပမယ့္ ျဖဴျဖဴစင္စင္ရွိသား၊ အသံကေလးက တစ္မ်ဳိးသနားစရာ၊ အသားကေတာ့ အာရွတိုက္သားပီပီ အညိဳရင့္ရင့္ထဲကပဲ” ဟူ၍ အျပဳသေဘာ ႐ႈျမင္တတ္မွသာ မိတ္ေဆြျဖစ္ေရး အစဥ္ေျပလိမ့္မည္ျဖစ္၏။
…ထို႔အတူ နာမည္ကိုေခၚ၍ စကားေျပာျခင္း၊ သူေျပာသည္ကို ေလးေလးစားစား နားေထာင္ျခင္း၊ ခ်ီးက်ဴးစရာရွိပါက လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ခ်ီးက်ဴးျခင္း၊ သူ၏ အရည္အခ်င္းေကာင္းဟူသမွ်ကို စိတ္ေရာကိုယ္ပါ ေဖာ္ထုတ္ဂုဏ္တင္ျခင္း စသည္တို႔ကား တစ္စံုတစ္ဦး၏ အသိအမွတ္ျပဳခံ လိုအင္ကို ျဖည့္ဆည္းျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ကၽြႏု္ပ္တို႔အားလံုးသည္ “လူတစ္ကိုယ္ ထင္တစ္လံုး” မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ သို႔ေသာ္ ကိုယ့္ “ထင္” ကို သူမ်ားက “ထင္” မွသာ ေက်နပ္မႈ ရႏိုင္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တစ္ဘက္သားတြင္ရွိေသာ အထင္ႀကီးစရာ အရည္အခ်င္း ဂုဏ္ပုဒ္ဟူသမွ်ကို မခ်န္မျခြင္း ထုတ္ေဖာ္ ခ်ီးက်ဴးရန္ လက္မေႏွးပါေစႏွင့္။
…မိတ္ေဆြျဖစ္ေရးတြင္ ေတာ္ေျဖာင့္မွန္ကန္ေသာစိတ္ထား အၿမဲရွိျခင္း၊ သစၥာရွိျခင္းသည္ အေရးႀကီး၏။ ယင္း၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ကား သစၥာမဲ့ျခင္း၊ ဟန္ေဆာင္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ဟန္ေဆာင္ေသာ မိတ္ေဆြသည္ ရန္သူထက္ဆိုး၏” ဟူေသာစကား ေပၚလာရေပသည္။ မိမိ၏ အႀကံအစည္၊ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူ အားလံုးသည္ ေတာ္မွန္ေသာစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲေနရမည္ ျဖစ္၏။ မိမိ၏ၿပံဳးျခင္းသည္ လႈိက္လွဲေသာအၿပံဳးျဖစ္ရမည္။ မိမိ၏ ခ်ီးက်ဴးမႈသည္ မိတ္ေဆြ၏ ဂုဏ္အစစ္အမွန္ကို အေလးအနက္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ ေဖာ္ထုတ္ျခင္းျဖစ္ရမည္။ မိမိ၏ တုံ႔ျပန္မႈ ဟူသမွ်သည္ စစ္မွန္သည့္ လႈံ႕ေဆာ္မႈတို႔ေပၚတြင္ အေျခခံရမည္။ သို႔မွသာ (သစၥာမွန္ေစ ၀တ္ငါးေထြ) ဟူေသာ မိတ္ေဆြ၀တၱရား နံပါတ္ငါးႏွင့္ ကိုက္ညီလိမ့္မည္ ျဖစ္ေပသည္။
…လူငယ္တို႔အဖို႔ မိတ္ေဆြဖြဲ႔ရန္ အေျခအေနေရာ အခ်ိန္ကာလပါ ခြင့္ျပဳလ်က္ရွိ၏။ လူငယ္ ေက်ာင္းသားဘ၀တြင္ မိမိေက်ာင္းႏွင့္ အျခားေက်ာင္းမွလူမ်ား၊ မိမိေက်ာင္းေနဘက္သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္ သူတို႔၏အစ္ကိုအစ္မ ေကာလိပ္၊ တကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ား၊ မိမိရပ္ကြက္တြင္းရွိ ကစားကြင္း၊ ဘုရားေက်ာင္းကန္ ဇရပ္တို႔တြင္ ေတြ႔ဆံုမိတ္ျဖစ္ခဲ့ရသည့္​ လူငယ္မ်ား၊ ၁၂ ရာသီပြဲေတာ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္း၊ ရပ္ကြက္၊ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ရင္း ေတြ႔ႀကံဳရေသာ မိတ္သစ္လူငယ္မ်ား၊ က်ဳိက္ထီးရုိးကဲ့သို႔ေသာ တစ္နယ္တစ္ေက်းမွ တန္ခိုးႀကီးဘုရားသို႔ သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ရာတြင္ လမ္းခရီး၌ျဖစ္ေစ၊ တည္းခိုရာ၌ျဖစ္ေစ၊ ေတြ႔ႀကံဳသိကၽြမ္းခဲ့ရသူမ်ား၊ ၾကက္ေျခနီ၊ မီးသတ္စေသာ အခါအားေလ်ာ္စြာ ျပဳလုပ္သည့္ သင္တန္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ဆံုသိကၽြမ္းခဲ့ရသူမ်ား၊ မိမိေကာလိပ္ တကၠသိုလ္သို႔ ေရာက္သည့္အခါ ဘာသာတြဲတူသူ၊ တစ္ေဆာင္ထဲေနသူ၊ အသင္းအဖြဲ႔အားကစားတို႔၌ အတူတူလႈပ္ရွားသူ စသည္ျဖင့္ လူအရပ္ရပ္ နတ္အေထြေထြႏွင့္ ေတြ႔ဆံုမိတ္ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အခြင့္အလမ္း မ်ားလွေပသည္။ လူငယ္ဘ၀တြင္ ယင္းအခြင့္အေရးကို အျပည့္အ၀ အသံုးခ်ကာ မိတ္ေဆြမ်ားေသာ၊ အေပါင္းအသင္းဆန္႔ေသာ၊ လူငယ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ေရးအတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္းၾကပါဟု တိုက္တြန္းလိုေပသည္။
…မိတ္ေဆြသစ္မ်ား ထပ္ပြားရရွိေရးကို ေဆာင္ရြက္သကဲ့သို႔ မိတ္ေဆြေဟာင္းမ်ား မဆံုး႐ႈံးေရးကိုလည္း အထူးဂရုျပဳ ေစာင့္ေရွာက္ရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ျမန္မာနီတိက်မ္းမ်ား အဆိုအရ မိတ္ေဆြခ်င္း မုန္းတီး ပ်က္ျပားေၾကာင္းတရား ေလးပါးရွိရာ ယင္းတို႔မွာ-
(၁) ပရီးပတား ေျပာၾကားေနထိုင္ျခင္း၊
(၂) တစ္ဦးထံတစ္ဦး လည္ပတ္ ၀င္ထြက္သြားလာမႈ မရွိျခင္း၊
(၃) ပစၥည္းဥစၥာ ေပးယူဆက္ဆံမႈ မရွိျခင္း၊
(၄) အခါမဟုတ္သည္၌ ေတာင္းယူေခ်းငွား မ်ားလြန္းျခင္း ဟူ၍ျဖစ္ေပသည္။
…ထို႔အျပင္ ဟိေတာပေဒသက်မ္း၌လည္း မိတ္ေဆြ၏ အျပစ္ခုႏွစ္ပါးကို ေဖာ္ျပထားရာ ယင္းအျပစ္ ခုႏွစ္ပါးတြင္ တစ္ပါးပါးရွိသူကိုပင္ မိတ္ေဆြ မဖြဲ႔အပ္ေခ်ဟု ဆိုထားေသာေၾကာင့္ ယင္းအခ်က္ကိုလည္း မိတ္မဖြဲ႔မီကပင္ အေလးအနက္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားကာ ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ကာ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းျဖင့္ မိတ္ျဖစ္ၿပီးမွ ပ်က္ရသည့္ေဘးကို ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းအျပစ္ခုႏွစ္ပါးကား-
(၁) လွ်ဳိ႕၀ွက္သိုသိပ္အပ္ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္တို႔ကို ထုတ္ေဖာ္ဖြင့္ခ်ျခင္း၊
(၂) အေတာင္းအရမ္းမ်ားျခင္း၊
(၃) ၾကင္နာမဖက္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ျခင္း၊
(၄) စိတ္ဓာတ္မတည္ျခင္း၊
(၅) ေဒါသႀကီးျခင္း၊
(၆) မေျဖာင့္မွန္ျခင္း၊
(၇) ေလာင္းတမ္းကစား အေပ်ာ္အပါးမ်ားျခင္း ဟူ၍ ျဖစ္ေပသည္။
…စံေက်ာင္းဆရာေတာ္က “ေလာကနီတိဖြင့္ အက်ယ္လက္စြဲက်မ္း”တြင္ “ေရႊအိုးမ်ားသည္ ကြဲလည္းကြဲခဲ၍ အကယ္၍ ကြဲခဲ့ျငားေသာ္လည္း ျပန္၍စပ္ျခင္းငွာ လြယ္ကူသက့ဲသို႔ ထိုနည္းအတူ မိတ္ေဆြေကာင္းအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းသင္းဆက္ဆံၾကရာ၌ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္က အနာခံ၍ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံတတ္ေသာေၾကာင့္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ ကြဲလည္းကြဲခဲ၏။ အကယ္၍ သေဘာအယူအဆ ကြဲလြဲ၍ စိတ္အခန္႔မသင့္ မိၾကသည့္အခါ အထင္လြဲ၍ ကြဲခဲ့ျငားေသာ္လည္း မၾကာမီ ျပန္၍ သင့္တတ္ကုန္၏။ ဤကဲ့သို႔ မိတ္ေဆြမ်ားကား အလြန္နည္းပါးေခ်၏။” ဟု ေရးသား ေတာ္မူခဲ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူငယ္တို႔သည္လည္း အေရအတြက္ထက္ အရည္အခ်င္းကို ဦးစားေပးကာ ေရႊအိုးႏွင့္တူေသာ ဘ၀တစ္သက္တာ သစၥာစြဲၿမဲစြာ တည္တံ့သည့္ ဂုဏ္အဂၤါလကၡဏာတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ မိတ္ေဆြေကာင္းမ်ား ရရွိေရးအတြက္ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးပမ္းၾကပါဟု ႏိႈးေဆာ္ တိုက္တြန္း လိုက္ပါသတည္း။
လူတိုင္းႏွစ္သက္သည့္ အဂၤါရပ္မ်ား…
…လူအခ်င္းခ်င္း ေပါင္းသင္းဆက္ဆံရာတြင္ လူမ်ားစု မည္သည့္အဂၤါရပ္မ်ားကို ႏွစ္သက္လက္ခံ ၾကသနည္း ဟူေသာအခ်က္ကို သိထားသူသည္ ေအာင္ျမင္သူျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ အျပဳအမူ ဆိုင္ရာႏွင့္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးဆိုင္ရာ အဂၤါရပ္အခ်ဳိ႕သည္ လူမ်ားစုအဖို႔ လိုလားႏွစ္သက္ လက္ခံဖြယ္ရာ ဂုဏ္သတၱိတို႔ႏွင့္ ျပည့္၀၏။ ယင္းအဂၤါရပ္တို႔ မိမိတြင္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေအာင္ ေလ့က်င့္ပ်ဳိးေထာင္ ႏိုင္ပါက မိတ္ေဆြေပါမ်ားေရးတြင္ မ်ားစြာ အေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္ေပသည္။
…အသံုးခ်ဆက္ဆံေရး စိတ္ပညာရွင္တို႔ အလိုအရမူ လိုလားႏွစ္သက္ဖြယ္ျဖစ္ေသာ ဆက္ဆံေရး အဂၤါရပ္တို႔မွာ​ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ေပသည္။
(၁) ယဥ္ေက်းေဖာ္ေရြျခင္း- အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူတို႔ျဖင့္ တစ္ဘက္သား စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ျပဳမူျခင္း၊
(၂) ပါးနပ္လိမၼာျခင္း- စကားအရာ ေျပျပစ္ေခ်ငံျခင္း၊ အခါအခြင့္ သိတတ္ျခင္း၊ အၾကမ္းမႈကို အႏုျဖင့္ ေအာင္ေစတတ္ျခင္း၊ ကာလ ေဒသ အခ်ိန္အခါအလိုက္ ဆက္ဆံျပဳမူတတ္ျခင္း၊
(၃) မိတ္ေဆြျဖစ္လြယ္ျခင္း- လူမ်ားအေပၚ စိတ္၀င္စားေၾကာင္း၊ ခင္မင္ေၾကာင္း ျပသျခင္း၊ ေတြ႔သည့္အခါ အမည္ကို ေဖာ္၍ျဖစ္ေစ၊ ရာထူးကိုေဖာ္၍ျဖစ္ေစ ႏႈတ္ဆက္ျခင္း၊ သူ႔စကားကို စိတ္၀င္စားစြာ နားေထာင္ျခင္း၊ လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာ က်င့္ႀကံျခင္း။
…ဆက္ဆံေရးစိတ္ပညာရွင္တုိ႔ကမူ ဆက္ဆံေရးလက္ခံျခင္း(Social acceptance)ဟူေသာ စကားကို သံုးစြဲခဲ့၏။ ဆက္ဆံေရးအရ လက္ခံမႈျမင့္မားသူမ်ားသာ မိတ္ေဆြျဖစ္ လြယ္ကူႏိုင္ေပသည္။ အသက္ ၁၃ ႏွစ္မွ ၁၅ ႏွစ္အတြင္း ဆယ္ေက်ာ္သက္ လူငယ္တို႔အဖို႔ ဆက္ဆံေရးလက္ခံျခင္းႏွင့္ ဆက္ႏြယ္သည့္ ဥာဏ္ရည္ႏွင့္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ား ဆက္ဆံပံုကို သုေတသနျပဳခဲ့ရာ ေပၚထြက္လာေသာ ရလဒ္မ်ားမွာ ဤသို႔ျဖစ္၏။ ဆက္ဆံေရးလက္ခံမႈတြင္ လိုအပ္ေသာ အဂၤါရပ္မ်ားမွာ-

(၁) ဥာဏ္ရည္တြင္ သာမန္အထက္ျဖစ္ျခင္း၊
(၂) ဆက္ဆံေရး ေျပျပစ္ျခင္း၊
(၃) အျခားသူမ်ားကို အေႏွာက္အယွက္ မေပးျခင္း၊
(၄) တရားမွ်တျခင္း၊
(၅) တိုးတိတ္ညင္သာျခင္း၊
(၆) ဟာသဓာတ္ခံ ရွိျခင္း၊
(၇) အားကစားစိတ္ဓာတ္ ရွိျခင္း၊
(၈) ကူညီတတ္ျခင္း၊
(၉) ဘ၀င္မျမင့္ျခင္း၊
(၁၀) ေပါင္းသင္းရ လြယ္ကူျခင္း၊
(၁၁) အေလးအနက္ ထားတတ္ျခင္း၊
(၁၂) အရွက္အေၾကာက္ ရွိျခင္း၊
(၁၃) ေယာက်္ားပီသျခင္း၊
(၁၄) ရိုးသားျခင္း၊
(၁၅) သန္႔ရွင္းျခင္း၊
(၁၆) ဒုကၡမေပးတတ္ျခင္း၊
(၁၇) စကားအရာ လိမၼာျခင္း၊
(၁၈) သူတစ္ပါးႏွင့္ ခိုက္ရန္ မျဖစ္ပြားတတ္ျခင္း၊
(၁၉) ၾကင္နာတတ္ျခင္း၊
(၂၀) ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရျခင္း၊
(၂၁) အျခားသူမ်ားႏွင့္ အဆင္ေျပစြာ ေနတတ္ျခင္း၊
(၂၂) ေခါင္းေဆာင္မႈေပးျခင္း၊
(၂၃) ေပ်ာ္ရႊင္တတ္ျခင္း၊
(၂၄) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း၊
(၂၅) ပညာလိုလားျခင္း၊
(၂၆) စိတ္၀င္စားမႈ တူညီျခင္း၊
(၂၇) စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းျခင္း၊
(၂၈) ဣေျႏၵေစာင့္စည္းျခင္း၊
(၂၉) သေဘာထား တိုက္ဆိုင္ျခင္း၊
(၃၀) ေနာက္ေျပာင္ က်ီစယ္မႈကို လက္ခံတတ္ျခင္း၊
(၃၁) စိတ္ဓာတ္ရင့္က်က္ျခင္း၊
(၃၂) ရက္ေရာျခင္း၊
(၃၃) ရုပ္ရည္တင့္တယ္ျခင္း၊
(၃၄) စာရိတၱေကာင္းျခင္း၊
(၃၅) နားလည္မႈရွိျခင္း၊
(၃၆) အမ်ားႏွင့္ ပါ၀င္လႈပ္ရွားျခင္း၊
(၃၇) တည္ၿငိမ္ျခင္း၊
(၃၈) သစၥာရွိျခင္း၊
(၃၉) သပ္ရပ္စြာ ၀တ္စားဆင္ယင္ျခင္း ဟူ၍ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရေပသည္။
…အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ အထက္က တင္ျပခဲ့ေသာ အဂၤါရပ္ (၃၉)ခုအနက္ အမ်ားဆံုးျပည့္စံုသူမ်ားကို သူ၏ သက္ရြယ္တူအုပ္စုက မိတ္ေဆြ အျဖစ္ ဆက္ဆံေရး လက္ခံမႈရွိေၾကာင္းႏွင့္ ယင္းဂုဏ္သတၱိ အေရအတြက္ မ်ားေလေလ မိတ္ေဆြဦးေရလည္း မ်ားေလေလၿဖစ္ေၾကာင္း .. ေတြ႔ရေပရာ ကလ်ာဏမိတၱာ အေဆြခင္ပြန္းေကာင္းမ်ားလိုသူ လူငယ္အေပါင္းသည္ အဆိုပါ အရည္အခ်င္းမ်ား ျပည့္၀ေရးအတြက္ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းၾကပါကုန္ဟု လူငယ္တို႔အတြက္ နည္းလမ္းေကာင္းမ်ား ေပးလိုပါသည္။

...ဆရာႀကီး ေဒါက္တာေက်ာ္စိန္၏  "လူငယ္လမ္းညႊန္"  မွ ေဖာ္ျပပါသည္...

No comments:

Recent Posts

လစဥ္အလုိက္ တင္ခဲ့ေသာ ပိုစ့္မ်ား

Popular Posts

ျမန္မာ့ေျမ

erer-outer'>